Αναζητήστε στην Πύλη

Σύνθετη αναζήτηση
 
Αρχική 09 Δεκεμβρίου 2019
Πολιτισμός Παραδοσιακές μορφές Τέχνης - Επαγγέλματα Ξυλογλυπτική Ήπειρος Μέτσοβο

Βημόθυρα Ωραίας Πύλης, Μονή Κοιμήσεως Θεοτόκου Μακρίνου (1780)
(Φωτογραφία: Τριαντάφυλλος Σιούλης)

Ήχοι - Βίντεο
Δεν υπάρχουν αρχεία ήχου και βίντεο.

Σχετικοί Σύνδεσμοι
Χάρτης Νομού Ιωαννίνων όπου αποτυπώνονται σημεία που υπάρχουν έργα Μετσοβιτών και Τουρνοβιτών ξυλογλυπτών
Χάρτης Νομού Ιωαννίνων όπου αποτυπώνονται σημεία που υπάρχουν έργα Μετσοβιτών και Τουρνοβιτών ξυλογλυπτών

Άλλα Αρχεία
Δεν υπάρχουν αρχεία.
ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ
Πέτρα
Υφαντική
Ασημουργία
Ξυλογλυπτική
Αγιογραφία - Ζωγραφική
ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΕΣ ΤΟΠΟΘΕΣΙΕΣ
Ήπειρος
Γοργοπόταμος
Μέτσοβο
Ξυλογλυπτική: ΥΠΟΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ Ολες οι κατηγορίες
Αντιπροσωπευτικά έργα
Η ξυλογλυπτική του Μετσόβου
Η ξυλογλυπτική του Γοργοποτάμου

14/11/2006
Οι παραγγελίες των έργων τους και τα σχέδια

Τριαντάφυλλος Σιούλης

© Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Ιωαννίνων
προεπισκόπηση εκτύπωσης

Συνήθως ο πρωτομάστορας, που ήταν ο πιο ηλικιωμένος, έβγαζε και φύλαγε τα σχέδια, έκανε τα «τελειώματα» του έργου και έκλεινε τις συμφωνίες για την ανάληψη της εργασίας. Οι μαστόροι είχαν την ευθύνη για την κύρια ξυλογλυπτική εργασία και οι μαθητευόμενοι, τα τσιράκια, ασχολούνταν στην αρχή με βοηθητικές εργασίες, όπως το τρόχισμα των εργαλείων – σκαρπέλων και ύστερα με το σχέδιο, στο οποίο ασκούνταν συνήθως κάθε Κυριακή μετά τη θεία Λειτουργία, που παρακολουθούσε όλο το «μπ’λούκ’» με την επίβλεψη του πρωτομάστορα. Οι μαθητευόμενοι χρειάζονταν συνήθως δύο ως τρία χρόνια κατώτερης επαγγελματικής μαθητείας. Όσοι ενδιαφέρονταν για ξυλογλυπτική εργασία, πήγαιναν να συναντήσουν τους ξυλόγλυπτες στον τόπο τους. Αυτοί πάλι πήγαιναν και αναζητούσαν εργασία, όπου υπήρχε ζήτηση, αφού βέβαια τους ειδοποιούσαν άλλοι συμπατριώτες τους μαστόροι κτίστες.
Οι συμφωνίες γινόταν με βάση κάποιο από τα σχέδια που έδειχνε ο πρωτομάστορας, που ήταν ή πρωτότυπο ή αντίγραφο άλλου. Πληροφορίες αναφέρουν ότι τα μέτρα έπαιρναν με σπάγκους. Η διαδικασία προέβλεπε την υπογραφή του συμφωνητικού, το οποίο συνήθως γραφόταν στο πίσω μέρος του σχεδίου ή στο περιθώριό του. Περιλάμβανε προθεσμία παραδόσεως και ποινική ρήτρα σε περίπτωση που δεν παραδίνονταν το έργο στον συμφωνημένο χρόνο, καθώς επίσης και το ποσό της «αρριβώνας», δηλαδή της προκαταβολής που έπρεπε να πάρουν και αντιστοιχούσε συνήθως στο ένα τρίτο της συνολικής αξίας του έργου.

Σχετική Βιβλιογραφία