Αναζητήστε στην Πύλη

Σύνθετη αναζήτηση
 
Αρχική 19 Νοεμβρίου 2019
Πολιτισμός Φωτογραφικές Συλλογές Ιωαννίνων Ενθύμιον Ήπειρος Ιωάννινα

Ήχοι - Βίντεο
Δεν υπάρχουν αρχεία ήχου και βίντεο.

Σχετικοί Σύνδεσμοι
Δεν υπάρχουν σχετικοί σύνδεσμοι.

Άλλα Αρχεία
Δεν υπάρχουν αρχεία.
ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ
Ιωαννίνων Ενθύμιον
ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΕΣ ΤΟΠΟΘΕΣΙΕΣ
Ήπειρος
Ιωάννινα
Ιωαννίνων Ενθύμιον: ΥΠΟΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ Ολες οι κατηγορίες
Δεν υπάρχουν υποκατηγορίες στη Θεματική Κατηγορία που επιλέξατε.

14/07/2008
Καλλιτέχνες Γιαννιώτες εκδότες – φωτογράφοι.

Αναστάσιος Παπασταύρος
Πηγή: apeirotan
© Δήμος Ιωαννιτών
προεπισκόπηση εκτύπωσης

ΙΩΑΝΝΗΣ ΙΩΑΝΝΙΔΗΣ


Ο Ιωάννης Ιωαννίδης (1880-1960) είναι, χρονικά, ο πρώτος εκδότης καρτποστάλ της εποχής του στην Ήπειρο. Οι κάρτες του
έχουν μεγάλη καλλιτεχνική αξία, γιατί τυπώνονταν με την κλασσική χρωμολιθογραφική μέθοδο και ήταν συνήθως έγχρωμες. Η εκδοτική δραστηριότητα του Ιωαννίδη καλύπτει την περίοδο 1905-1928.
Ο Ιωαννίδης ήταν πολύπλευρη προσωπικότητα. Αρχικά ασχολήθηκε με το εμπόριο αρωμάτων, ενδυμάτων και επίπλων. Κατά τη μετάβασή του στο Παρίσι, το 1906, έγινε μέλος ενός πολυεθνικού συλλόγου συλλεκτών. Στα Γιάννενα είχε δημιουργήσει ήδη από το 1903, αντίστοιχο σύλλογο συλλεκτών που λειτούργησε μέχρι το 1930.
Το 1905 εγκατέστησε στα Γιάννενα πρότυπο τυπογραφείο, ενώ το 1906 ίδρυσε βιβλιοπωλείο που πουλούσε ξενόγλωσσα - κυρίως - βιβλία. Από το 1913 εξέδιδε και την εφημερίδα Τηλέγραφος.
Το 1928 διέκοψε την επαγγελματική του δραστηριότητα και παρέδωσε το τυπογραφείο, το βιβλιοπωλείο και την εφημερίδα στους αδελφούς του. Στη συνέχεια εργάστηκε στην Ηλεκτρική Εταιρεία Ιωαννίνων και μετά στην Εθνική Τράπεζα. Η σύζυγός του Φρόσω Λιάπη από το Τσεπέλοβο ήταν η γνωστή για την κοινωνική προσφορά της Μάνα του Ζαγορίου. Ο γιαννιώτης αυτός πρωτοπόρος εκδότης και τυπογράφος συνεργαζόταν με τα καλύτερα τυπογραφεία της Ευρώπης, όπου τύπωνε και τις περίφημες κάρτες του.


ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ


Ο Γεώργιος Δημητριάδης (1887-1957) ήταν επαγγελματίας φωτογράφος. Από το 1904 μέχρι το θάνατό του διατηρούσε φωτογραφείο στα Γιάννενα, ενώ η φήμη του ταξίδεψε σε ολόκληρη την Ήπειρο. Φωτογράφησε όλα τα ιστορικά γεγονότα της εποχής για λογαριασμό μεγάλων αθηναϊκών εφημερίδων των οποίων ήταν ανταποκριτής.

Αρχικά τύπωνε ασπρόμαυρες κάρτες στις οποίες έδινε ελαφρά απόχρωση (καφέ, πράσινη ή γαλάζια). Στη συνέχεια επιχρωμάτιζε ο ίδιος ολόκληρο το θέμα (!). Σταμάτησε να κυκλοφορεί τις όμορφες καρτποστάλ του το 1928 όταν έκανε την εμφάνισή της η μέθοδος της τσιγκογραφίας, η οποία όμως καλλιτεχνικά δεν τον εξέφραζε. Ειδικεύτηκε στις λεγόμενες στημένες φωτογραφίες, μέσα στο στούντιό του όπου κατασκεύαζε ο ίδιος διάφορα ντεκόρ. Είναι φωτογραφίες με κυρίες που φορούσαν φραμπαλάδες και καπέλα με λουλούδια και κυρίους με χωρίστρα στη μέση των μαλλιών, μουστάκι τσιγκελωτό και σκληρό κολάρο. Μάλιστα σε μερικές φωτογραφίες ιδιαίτερα πλουσίων κυριών κολλούσε στα φορέματά τους ψήγματα χρυσού, με αποτέλεσμα η φωτογραφία να γίνεται περίπου ανάγλυφη. Δυστυχώς τέτοιες φωτογραφίες, πραγματικά έργα τέχνης, λίγες διασώθηκαν. Ο Δημητριάδης ήταν ο μόνιμος φωτογράφος του Ιωαννίδη, αν και πολλές εικόνες του τις εξέδιδε ο ίδιος ως καρτποστάλ. Το φωτογραφικό του αρχείο ήταν τεράστιο.



ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΡΑΔΟΣ


Ο Γεώργιος Ράδος (1872-1945) είναι μια ειδική περίπτωση. Πρόκειται για έναν από τους πρώτους βιομηχάνους των Ιωαννίνων. Μέχρι το 1940 λειτουργούσε και τον κινηματογράφο Rex. Το 1919 ίδρυσε στα Γιάννενα την καπνοβιομηχανία Ράδιον, η οποία απασχολούσε πάνω από 50 εργαζόμενους. Η επιχείρηση αυτή, που είχε υποκατάστημα και στην Αθήνα, έκλεισε το 1939. Πασίγνωστη ήταν επίσης η φίρμα Rhados - Mandilas, η οποία από το 1920 μέχρι το 1942 διατηρούσε μεγάλο εργοστάσιο οινοποιίας στον Πειραιά.

Ο Ράδος είχε μεγάλη αγάπη στη φωτογραφία. Τις καρτποστάλ που ο ίδιος φωτογράφιζε και τύπωνε, μεταξύ 1904 - 1912, πωλούσε στο κατάστημά του. Το 1926 ίδρυσε νέο κατάστημα στην οδό Αβέρωφ στα Γιάννενα (με συνέταιρο τον γαμπρό του Ματθαίο Μάνθο) όπου πωλούσε φωτογραφικές μηχανές, κυάλια και γυαλιά και το οποίο λειτουργεί μέχρι σήμερα στην ίδια θέση, αλλά ως οπτικός οίκος. Η οικία του Γ. Ράδου ήταν τόπος συναντήσεως σημαντικών προσώπων της εποχής εκείνης και ο κήπος της είχε πολλά δέντρα και ζώα, μεταξύ των οποίων και παγώνια, που ήταν και το σήμα της εταιρείας του. Με την έναρξη του β΄ παγκοσμίου πολέμου, το 1939, ο Ράδος εγκαταστάθηκε στην Αθήνα, όπου και απεβίωσε. Ο ιδιόρρυθμος αυτός γιαννιώτης με πενιχρά μέσα αλλά έντονη καλλιτεχνική διάθεση συναγωνίστηκε επάξια μεγάλους εκδοτικούς οίκους.



ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΠΑΝΤΑΖΙΔΗΣ


Ο Γεώργιος Πανταζίδης (1863 - 1941) είναι από τις μεγαλύτερες μορφές της ελληνική φωτογραφίας. Γεννημένος στη Βήσσανη του Πωγωνίου, σε μικρή ηλικία μετανάστευσε στη Θεσσαλονίκη (όπου ήταν ήδη εγκατεστημένος ο πατέρας του) και από εκεί πήγε στην Κωνσταντινούπολη όπου μυήθηκε στην πρωτοεμφανιζόμενη φωτογραφική τέχνη από τον σπουδαίο φωτογράφο της εποχής Λιούτα. Ξαναγύρισε στη Θεσσαλονίκη, όπου πλέον άρχισε να ασχολείται επαγγελματικά με τη φωτογραφία, έχοντας δάσκαλο τον διάσημο φωτογράφο και φίλο του Μιχαήλ Λιούτα.

Το 1895 επιστρέφει στη Βήσσανη όπου και δραστηριοποιείται. Οργώνει όλη την περιοχή του Πωγωνίου και της Βορείου Ηπείρου και φωτογραφίζει πρόσωπα, πανηγύρια, εκδηλώσεις ζωής, τοπία, στολές, χωριά και μνημεία. Το 1900 εγκαθίσταται στα Γιάννενα και ιδρύει φωτογραφικό εργαστήριο στη συμβολή των σημερινών οδών Χαριλάου Τρικούπη και Οπλαρχηγού Πουτέτση. Την περίοδο των βαλκανικών πολέμων και ιδίως στην απελευθέρωση των Ιωαννίνων ο τότε διάδοχος Κωνσταντίνος τον ορίζει προσωπικό φωτογράφο για να απαθανατίσει τις ιστορικές εκείνες στιγμές. Αργότερα όταν ο Κωνσταντίνος έγινε βασιλιάς απένειμε στον Πανταζίδη τον τίτλο του Φωτογράφου της Βασιλικής Αυλής, τίτλο που μόνο δύο ή τρεις φωτογράφοι είχαν τότε σε όλη την Ελλάδα.