Αναζητήστε στην Πύλη

Σύνθετη αναζήτηση
 
Αρχική 15 Σεπτεμβρίου 2019
Πολιτισμός Φωτογραφικές Συλλογές Ιωαννίνων Ενθύμιον Ήπειρος Ιωάννινα

-εικ.1- Επιστολικό δελτάριο την πρωτοχρονιά του 1906
-εικ.2- ΑΠΟΨΙΣ ΖΙΤΣΑΣ, εκδ. Γ. Ε. Ράδος
(Φωτογραφία: φωτ. Δ. Φαλαρίδης, Ιωάννινα (1904))
-εικ.3- ΑΠΟΨΙΣ ΖΙΤΣΑΣ, εκδ. Γ. Ε. Ράδος
(Φωτογραφία: φωτ. Δ. Φαλαρίδης, Ιωάννινα (1904))
-εικ.4- Η ΔΩΔΩΝΗ, εκδ. Ι. Ιωαννίδης κ' Σια, Ιωάννινα (1908)
-εικ.5- ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΔΩΔΩΝΗΣ ΗΠΕΙΡΟΥ, εκδ. Α. Πάλλης κ' Σια, Αθήνα (1912)
-εικ.6- ΑΓΙΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ ΜΠΟΥΝΙΛΑΣ, ΙΩΑΝΝΙΝΑ, εκδ. Ι. Ιωαννίδης, Ιωάννινα (1901)
-εικ.7- ΑΓΙΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ, ΙΩΑΝΝΙΝΑ, εκδ. Ι. Ιωαννίδης, Ιωάννινα (1901)
-εικ.8- ΙΩΑΝΝΙΝΑ, ΑΓΙΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ ΜΠΟΥΝΙΛΑΣ, εκδ. Ι. Ιωαννίδης, Ιωάννινα (1901)
-εικ.9- ΑΓΙΑ ΤΡΙΑΣ - ΜΠΟΥΛΤΖΗ ΖΑΓΟΡΙΟΥ, εκδ. Γ. Ε. Ράδος, Ιωάννινα (1910)
-εικ.10- ΕΙΚΟΝΟΣΤΑΣΙΟΝ ΝΑΟΥ ΕΙΣ ΝΕΓΑΔΕΣ (ΖΑΓΟΡΙΟΝ), εκδ. Ι. Ιωαννίδης
(Φωτογραφία: φωτ. Γ. Δημητριάδης, Ιωάννινα (1912))
-εικ.11- ΚΑΤΑΡΡΑΚΤΑΙ ΕΝ ΖΑΡΙΣΤΗ (ΗΠΕΙΡΟΥ), εκδ. Ι. Ιωαννίδης κ' Σια, Ιωάννινα (1910)ΚΑΤΑΡΡΑΚΤΑΙ ΕΝ ΖΑΡΙΣΤΗ (ΗΠΕΙΡΟΥ), εκδ. Ι. Ιωαννίδης κ' Σια, Ιωάννινα (1910)
-εικ.12- ΕΝΘΥΜΙΟΝ ΛΙΑΣΚΟΒΕΤΣΙΟΥ (ΖΑΓΟΡΙ), εκδ. Ι. Χ. Ντακόπουλος, Καβάλλα (1915)
-εικ.13- ΔΡΟΜΟΣ ΕΜΙΝ ΑΓΑ, ΚΑΝΕΤΑ, εκδ. Αφοί Γ. Ασπιώτη, Κέρκυρα (1913)
-εικ.14- Η ΧΑΡΑΔΡΑ ΤΟΥ ΑΩΟΥ, εκδ. Ν. Στουρνάρας, Αθήνα (1960)
-εικ.15- ΒΙΚΟΣ (ΖΑΓΟΡΙΟΝ), εκδ. Α. Πάλλης κ' Σια, Ιωάννινα (1915)
-εικ.17 ΠΡΟΦΗΤΗΣ ΗΛΙΑΣ, ΖΙΤΣΑ, εκδ. Γ. Ραδός
(Φωτογραφία: φωτ. Δ. Φαλαρίδης, Ιωάννινα (1904)
-εικ.17 ΙΩΑΝΝΙΝΑ, ΣΠΗΛΑΙΟΝ ΠΕΡΑΜΑΤΟΣ, εκδ. Αφοί Λυγούρα, Ιωάννινα (1965)
-εικ.18- ΙΩΑΝΝΙΝΑ, ΣΠΗΛΑΙΟΝ ΠΕΡΑΜΑΤΟΣ, Ο ΣΤΑΥΡΟΣ, εκδ. άγνωστος (1960)
-εικ.19- ΙΩΑΝΝΙΝΑ, ΑΡΧΑΙΟΝ ΘΕΑΤΡΟΝ ΔΩΔΩΝΗΣ, εκδ. Σ. Θ. Γκιώκας, Ιωάννινα (1970)
-εικ.20- ΗΠΕΙΡΟΣ, ΜΝΗΜΕΙΟ ΖΑΛΟΓΓΟΥ, εκδ. Αφοί Λυγούρα, Ιωάννινα (1970)

Ήχοι - Βίντεο
Δεν υπάρχουν αρχεία ήχου και βίντεο.

Σχετικοί Σύνδεσμοι
Δεν υπάρχουν σχετικοί σύνδεσμοι.

Άλλα Αρχεία
Δεν υπάρχουν αρχεία.
ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ
Ιωαννίνων Ενθύμιον
ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΕΣ ΤΟΠΟΘΕΣΙΕΣ
Ήπειρος
Ιωάννινα
Ιωαννίνων Ενθύμιον: ΥΠΟΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ Ολες οι κατηγορίες
Δεν υπάρχουν υποκατηγορίες στη Θεματική Κατηγορία που επιλέξατε.

14/07/2008
Τα εκτός των Ιωαννίνων

Αναστάσιος Παπασταύρος
Πηγή: apeirotan
© Δήμος Ιωαννιτών
προεπισκόπηση εκτύπωσης

Το κείμενο του αποστολέα της παρατιθέμενης κάρτας -εικ.1- δείχνει την άριστη γραμματική κατάρτιση των κατοίκων της Ζίτσας κατά την εποχή της ύστερης τουρκοκρατίας. ʼλλωστε πάντοτε η κωμόπολη αυτή φημιζόταν για το υψηλό πνευματικό της επίπεδο και ανέδειξε σημαντικές προσωπικότητες των γραμμάτων και των τεχνών. Ο επιστολογράφος - εκμεταλλευόμενος κάθε κενό σημείο της κάρτας - ενημερώνει σε υποδειγματική καθαρεύουσα γλώσσα τον αδελφό του για πλήθος θεμάτων, ενώ χαρακτηρίζει τους τοπικούς Εφόρους ως...”τέρατα”, γιατί δεν του επέτρεψαν να παρατείνει τη διαμονή του. Ήταν Πρωτοχρονιά του 1906, επτά χρόνια πριν την απελευθέρωση.

Υποδειγματική φωτογράφηση -εικ.2 & 3- από τον Δ. Φαλαρίδη, αλλά και άψογη εκτύπωση από τον εκδότη. Αν οι δύο καρτποστάλ τοποθετηθούν συνεχόμενες τότε σχηματίζουν ένα εντυπωσιακό πανόραμα της όμορφης κωμόπολης. Η Ζίτσα ήταν ανέκαθεν πολύ γνωστή και έξω από τα ελληνικά σύνορα χάρη στα φημισμένα κρασιά της. Ακόμη έγινε διάσημη μέσα από το ποίημα του Λόρδου Μπάυρον Μοναστική Ζίτσα. Ο κορυφαίος φιλέλληνας την επισκέφτηκε δύο φορές το 1809 κατά τη διάρκεια της ηπειρωτικής του περιήγησης και έμεινε στο μοναστήρι του Προφήτη Ηλία, το οποίο δεσπόζει της περιοχής.

Η καρτποστάλ -εικ.4- απεικονίζει το αρχαίο θέατρο της Δωδώνης μετά την ανασκαφή του 1876-77 που έγινε από τον Κωνσταντίνο Καραπάνο (1840-1914) σε συνεργασία με τον πολωνό μηχανικό του βιλαετίου των Ιωαννίνων Σιγησμούνδο Μινέικο. Ο Καραπάνος αν και ήταν ερασιτέχνης αρχαιολόγος (είχε σπουδάσει στη Νομική Σχολή Αθηνών και αναγορεύτηκε διδάκτορας του δικαίου σε ηλικία μόλις 20 χρονών), εν τούτοις επέτυχε να ανακαλύψει τη θέση του φημισμένου Μαντείου. Παντρεύτηκε την κόρη του πάμπλουτου Χρηστάκη Ζωγράφου και διατέλεσε υπουργός σε κυβερνήσεις του Θεόδωρου Δελιγιάννη. Το θέατρο της Δωδώνης με χωρητικότητα 17.000 θέσεων ήταν από τα μεγαλύτερα της αρχαιότητας και κατασκευάστηκε από τον βασιλιά Πύρρο στις αρχές του 3ου π.Χ. αι. σε εκπλήρωση επιθυμίας του Μεγάλου Αλεξάνδρου, του οποίου ήταν δεύτερος εξάδελφος.

H σκηνή -εικ.8- είναι από το πανηγύρι στην Ανατολή που διατηρείται μέχρι τώρα, με διαφορετική βεβαίως μορφή. Πίσω από την εκκλησία η σημερινή πυκνοδομημένη περιοχή ήταν τότε βοσκότοποι και χωράφια.

Το γλυπτό που παρουσιάζει τις Σουλιώτισσες να χορεύουν τον τραγικό χορό του Ζαλόγγου -εικ.20- είναι σύνθεση του καλλιτέχνη Γιώργου Ζογγολόπουλου (1902 - 2004) ενός από τους σπουδαιότερους έλληνες γλύπτες, ο οποίος ασχολήθηκε επί πλέον και με την ζωγραφική αφήνοντας σημαντικό έργο.