Αναζητήστε στην Πύλη

Σύνθετη αναζήτηση
 
Αρχική 10 Δεκεμβρίου 2024
Πολιτισμός Παραδοσιακές μορφές Τέχνης - Επαγγέλματα Αγιογραφία - Ζωγραφική Η αγιογραφία - ζωγραφική των Χιονιάδων Ήπειρος Χιονιάδες

Μπαρόκ διακοσμητικά. Σχέδιο με τόνους αραιωμένης γαλάζιας μελάνης. Διαστ.: 24,5 χ 18 εκ. Αθήνα, Μουσείο Ελληνικής Λαικής Τέχνης. Πηγή: «χιονιαδίτες ζωγράφοι», Κίτσος Α. Μακρής.
«ο βασιλεύς των βασιλευώντων και μέγας αρχιερεύς». Σχέδιο αγνώστου Χιονιαδίτη, σε δύο τόνους μελάνης, μπλέ και γκρίζας. Διαστ.: 31 χ 21 εκ. Αθήνα, Μουσείο Ελληνικής Λαϊκής Τέχνης. Πηγή: «χιονιαδίτες ζωγράφοι», Κίτσος Α. Μακρής.
Μιχαήλ Καραγιαννίδη. Διακόσμηση στο σπίτι του Πολυχρονιάδη (σημ. ιδιοκτησία Κεμάλη). 1969. Νεγράδες Ζαγορίου. Πηγή: «χιονιαδίτες ζωγράφοι», Κίτσος Α. Μακρής.
Αδάμ. και Αναστ. Βούρη. Διακόσμηση στο σπίτι του Βακόλαστο Δίλοφο Ζαγοριού. 1885. Πηγή: «χιονιαδίτες ζωγράφοι», Κίτσος Α. Μακρής
Αδάμ. και Αναστ. Βούρη. Διακόσμηση στο σπίτι του Βακόλα στο Δίλοφο Ζαγορίου. 1885. Πηγή: «χιονιαδίτες ζωγράφοι», Κίτσος Α. Μακρής
Ανώνυμου . Διακόσμηση στο σπίτι του Πλακίδα, στο Κουκούλι Ζαγορίου. Τέλη 19ου αιώνα. Πηγή: «χιονιαδίτες ζωγράφοι», Κίτσος Α. Μακρής
Ανώνυμου. Διακόσμηση στο σπίτι των αδελφών Βαρζώκα, στο Καπέσοβο Ζαγοριού. 19ου αιώνα. Πηγή: «χιονιαδίτες ζωγράφοι», Κίτσος Α. Μακρής
Ανώνυμου Διακόσμηση στο σπίτι του Μιχ. Στούπη, στα Κάτω Πεδινά του Ζαγορίου. Τέλη 19ου αιώνα. Πηγή: «χιονιαδίτες ζωγράφοι», Κίτσος Α. Μακρής
Ανώνυμου. Διακόσμηση με θέμα το ηλιακό σύστημα, στο σπίτι του Μιχ. Στούπη, στα Κάτω Πεδινά Ζαγορίου. Τέλη 19ου αιώνα. Πηγή: «χιονιαδίτες ζωγράφοι», Κίτσος Α. Μακρής
Ανώνυμου. Διακόσμηση στο σπίτι του Γεωργίτση, στο Καπέσοβο του Ζαγορίου. Γύρω στα 1900. Πηγή: «χιονιαδίτες ζωγράφοι», Κίτσος Α. Μακρής
Ιωάννου. Διακόσμηση στο σπίτι του Ιωάννου Φιλίδη, στο Καπέσοβο Ζαγορίου. 1925. Πηγή: «χιονιαδίτες ζωγράφοι», Κίτσος Α. Μακρής
Ιωάννου. Διακόσμηση στο σπίτι του Ιωάννου Φιλίδη, στο Καπέσοβο Ζαγορίου. 1925. Πηγή: «χιονιαδίτες ζωγράφοι», Κίτσος Α. Μακρής
Ιωάννου. Διακόσμηση στο σπίτι του Ιωάννου Φιλίδη, στο Καπέσοβο Ζαγορίου. 1925. Πηγή: «χιονιαδίτες ζωγράφοι», Κίτσος Α. Μακρής
Ιωάννου. Διακόσμηση στο σπίτι του Ιωάννου Φιλίδη, στο Καπέσοβο Ζαγορίου. 1925. Πηγή: «χιονιαδίτες ζωγράφοι», Κίτσος Α. Μακρής
Χριστόδουλου Παπακώστα-Μαρινά. «Προσωπογραφία του πατέρα του».1922. Λάδι σε μουσαμά. Διαστ.: 53*37 εκ. Γιάννενα, σπίτι Γεωργίου Παϊσίου. Πηγή: «χιονιαδίτες ζωγράφοι», Κίτσος Α. Μακρής
Χριστόδουλου Παπακώστα - Μαρινά. «Προσωπογραφία».1922. Λάδι σε μουσαμά. Διαστ.: 53*37 εκ. Γιάννενα, σπίτι Γεωργίου Παϊσίου. Πηγή: «χιονιαδίτες ζωγράφοι», Κίτσος Α. Μακρής
Θωμά Χρήστου. Διακόσμηση τζακιού στο σπίτι του Μιχ. Ντούμα στην Πυρσόγιαννη. 1930. Πηγή: «χιονιαδίτες ζωγράφοι», Κίτσος Α. Μακρής
Ανώνυμου. Διακόσμηση στο σπίτι του Κοντούρη, στα Κάτω Πεδινά Ζαγοριού. Γύρω στα 1920 με 1930. Πηγή: «χιονιαδίτες ζωγράφοι», Κίτσος Α. Μακρής
Ανώνυμου. Διακόσμηση στο σπίτι του Νατσόπουλου, στο Δίλοφο Ζαγορίου. Χρονολογία απροσδιόριστη. Πηγή: «χιονιαδίτες ζωγράφοι», Κίτσος Α. Μακρής
Διακόσμηση στο μαντζάτο της οικίας Κεμάλη. Νεγράδες Ζαγορίου (1869;). Πηγή: «Ξυλόγλυπτες και ζωγραφιστές κασέλες από τους Χιονιάδες της Ηπείρου», Κώστας Σκούρτης.
Προσωπογραφία κόρης από την όψη ζωγραφισμένης κασέλας. Πηγή: «Ξυλόγλυπτες και ζωγραφιστές κασέλες από τους Χιονιάδες της Ηπείρου», Κώστας Σκούρτης.

Ήχοι - Βίντεο
Δεν υπάρχουν αρχεία ήχου και βίντεο.

Σχετικοί Σύνδεσμοι
Χάρτης Νομού Ιωαννίνων με αποτυπωμένα σημεία που υπάρχουν έργα Χιονιαδιτών αγιογράφων
Χάρτης Νομού Ιωαννίνων με αποτυπωμένα σημεία που υπάρχουν έργα Χιονιαδιτών αγιογράφων

Άλλα Αρχεία
Δεν υπάρχουν αρχεία.
ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ
Η αγιογραφία - ζωγραφική των Χιονιάδων
Η αγιογραφία - ζωγραφική των Καπεσοβιτών
Χιονιαδίτες αγιογράφοι
Καπεσοβίτες αγιογράφοι
Αντιπροσωπευτικά έργα
ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΕΣ ΤΟΠΟΘΕΣΙΕΣ
Ήπειρος
Χιονιάδες
Η αγιογραφία - ζωγραφική των Χιονιάδων: ΥΠΟΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ Ολες οι κατηγορίες
Δεν υπάρχουν υποκατηγορίες στη Θεματική Κατηγορία που επιλέξατε.

14/11/2006
Διακοσμητικά θέματα και προσωπογραφίες

Τριαντάφυλλος Σιούλης

© Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Ιωαννίνων
προεπισκόπηση εκτύπωσης

Μεγάλη και ευρεία είναι η δραστηριότητα των Χιονιαδιτών ζωγράφων στην κοσμική ζωγραφική, με τοιχογραφίες στα Ζαγοροχώρια κυρίως και στο Πήλιο: τοπία, νεκρές φύσεις, προσωπογραφίες, ιστορικές σκηνές και διακοσμητικές συνθέσεις.
Πολλοί Χιονιαδίτες είναι συγχρόνως αγιογράφοι και ζωγράφοι - διακοσμητές σπιτιών. Δυστυχώς η ερήμωση των ορεινών χωριών, οι πολεμικές περιπέτειες και η άγνοια μας στέρησαν από το μεγαλύτερο μέρος των δροσερών αυτών έργων. Σε πολλά χωριά ακούει ο ερευνητής πως ζωγραφιές στόλιζαν γκρεμισμένα σήμερα σπίτια ή πως τοιχογραφίες καταστράφηκαν άστοργα σε επισκευές.
Τα θέματά τους παρμένα από παλιότερες αγιογραφίες, σύγχρονα χαρακτικά πρότυπα, μνημεία του λόγου, εικόνες, μεταφορές, παρομοιώσεις ή αφηγήσεις για την Αγιά Σοφιά, την Παλαιά και Καινή Διαθήκη, τα Συναξάρια, την υμνολογία, τις λαϊκές παραδόσεις, το δημοτικό τραγούδι, τα λόγια κείμενα.
Αλλού τα έργα έχουν υπογραφές και χρονολογίες κι αλλού είναι ανυπόγραφα. Υπογραμμένες είναι οι τοιχογραφίες στα σπίτια: Γκινοπούλου, Νεγάδες (χειρ Νικολάου Πασχάλη 1836), Βασδεκά, Σκαμνέλι (χειρ Γωργίου Κ. 1857), Τσέπη, Σκαμνέλι (Λιάτσης 1863), Γεννάδιου, Σκαμνέλι (χειρ Αλεξίου Π.Κ. 1878), Πολυχρονιάδη, Νεγάδες (Μιχ. Κ. Καραγιαννίδης 1869), Βακόλα, Δίλοφο (χειρ Αδάμ και Αναστασίου Βούρη 1885).
Με γνωστό από άλλες πηγές τον τεχνίτη είναι οι τοιχογραφίες στο παράσπιτο Τριανταφύλλου στη Δρακιά (Παγώνης 1832) και στα σπίτια: Ράδου, Τσεπέλοβο (Αναστάσιος Παπακώστας Μαρινάς μέσα 19ου αιώνα), Σαραβάνη, Δρακιά Πηλίου (Αθανάσιος Παγώνης γύρω στο 1870), Ι. Φιλίδη, Καπέσοβο (Ιωάννης 1925) και η ζωγραφική διακόσμηση στο τζάκι του Μιχαήλ Δούμα στην Πυρσόγιαννη (Θωμάς Χρήστου 1930).
Με βάση τεχνοτροπικά και θεματολογικά στοιχεία, καθώς και από πληροφορίες των νοικοκυραίων τους, σε Χιονιαδίτες αποδίδουμε τις τοιχογραφίες στα σπίτια: Γεωργίτση στο Καπέσοβο, Γώγολου, Μάου, Τζάνογλου, Κοντοφώτη και Παπάζογλου στο Τσεπέλοβο, Πλακίδα και Κόκκορη στο Κουκούλι, Βαρζώκα στο Καπέσοβο, Στούπη και Κοντούρη στα Κάτω Πεδινά.
Από τα κινητά έργα, αν και ανυπόγραφα, μπορούμε με απόλυτη σιγουριά να αποδώσουμε στο Χριστόδουλο Παπακώστα τις δύο προσωπογραφίες, αντρική και γυναικεία, που βρίσκονται στο σπίτι του Γ. Παϊσίου στα Γιάννενα, στο Θωμά Παπακώστα την προσωπογραφία της Στασινής Παπακώστα που βρίσκεται στο σπίτι του Στέφανου Ζωγράφου στους Χιονιάδες και στο Θωμά Παπακώστα επίσης την προσωπογραφία του Γιαννούλη Παπαχρήστου που βρίσκεται στο σπίτι του Αντώνη Γεράση στο Γοργοπόταμο.
Προσωπογραφικό έργο πρέπει να θεωρήσουμε και την πρώτη αγιογραφία του Νεομάρτυρα Γεωργίου, που έγινε από το Χιονιαδίτη Ζήκο Μιχαήλ δεκατρείς μόνο μέρες μετά το μαρτυρικό θάνατο του νεαρού Ηπειρώτη ιπποκόμου (1838). Το θέμα θα γίνει αγιογραφία όταν εξαπλωθεί από τη Ρούμελη ως τη Φιλιππούπολη με απανωτές εκδόσεις χαλκογραφιών, σχεδόν πανομοιότυπων με το έργο του Ζήκου.
Η προβολή προτύπων που αντιστέκονται στον αναγκαστικό εξισλαμισμό, στο υπόδουλο ακόμη γένος, αποτελεί πολύ σημαντική πράξη αντίστασης.
Πολύ σπουδαίο έργο κοσμικής ζωγραφικής αποτελεί επίσης ο «Γάμος του Ναπολέοντα» που φιλοτεχνεί ο Αναστ. Παπακώστας – Μαρινάς γύρω στα 1850, καθώς και το «Τοπίο του Θεσσαλικού κάμπου» του Αθαν. Παγώνη περίπου στα 1870, στο σπίτι του, στο δωμάτιο υποδοχής, τον «καλόν οντά».
Αλλά και οι προσωπογραφίες του Ρήγα και του Υψηλάντη, που ζωγράφισε ο Αθανάσιος Παγώνης στο σπίτι του και προέρχονται από λιθογραφία τυπωμένη «εν Λουγδουνίω 1849 δαπάναις Γ. Γ. Ιεροπούλου και Αδελφών», αποτελούν πολύ σπουδαία έργα κοσμικής ζωγραφικής. Επειδή τον καιρό που τα ζωγράφισε, γύρω στα 1870, το Πήλιο ήταν ακόμη σκλαβωμένο στους Τούρκους, βάζει μόνο τα αρχικά τους Ρ Φ και Δ Υ.

Σχετική βιβλιογραφία.