Αναζητήστε στην Πύλη

Σύνθετη αναζήτηση
 
Αρχική 10 Δεκεμβρίου 2024
Πολιτισμός Παραδοσιακές μορφές Τέχνης - Επαγγέλματα Αγιογραφία - Ζωγραφική Η αγιογραφία - ζωγραφική των Χιονιάδων Ήπειρος Χιονιάδες

Διακοσμημένη κασέλα με ελαφρά φωτοσκίαση στο σχέδιο και με γραμμική πλαισίωση του κεντρικού θέματος. Είναι εμφανής η προσπάθεια του τεχνίτη να διαφοροποιήσει το αποτέλεσμα αν και χρησιμοποιεί τα ίδια πρότυπα. Ήταν νυφική κασέλα της Αριστέας , συζύγου Δημητρίου Ζωγράφου (έτος γάμου 1953). Οικία Νίκου Ντούλα-Ζωγράφου. Πηγή: «Ξυλόγλυπτες και ζωγραφιστές κασέλες από τους Χιονιάδες της Ηπείρου», Κώστας Σκούρτης.
Η πλάγια πλευρά της νυφικής κασέλας της Αριστέας. Οικία Νίκου Ντούλα-Ζωγράφου. Πηγή: «Ξυλόγλυπτες και ζωγραφιστές κασέλες από τους Χιονιάδες της Ηπείρου», Κώστας Σκούρτης.
Λεπτομέρεια της νυφικής κασέλας της Αριστέας. Οικία Νίκου Ντούλα-Ζωγράφου. Πηγή: «Ξυλόγλυπτες και ζωγραφιστές κασέλες από τους Χιονιάδες της Ηπείρου», Κώστας Σκούρτης.
Ζωγραφισμένη κασέλα. Οικιά Θανάση Λιάτση. Πηγή: «Ξυλόγλυπτες και ζωγραφιστές κασέλες από τους Χιονιάδες της Ηπείρου», Κώστας Σκούρτης.
Ζωγραφισμένη κασέλα, με κάπως ρεαλιστικότερη απόδοση του ανθοδοχείου. Οικία Θεοφάνη Ζωγράφου. Πηγή: «Ξυλόγλυπτες και ζωγραφιστές κασέλες από τους Χιονιάδες της Ηπείρου», Κώστας Σκούρτης.
Κασέλα ζωγραφισμένη με λάδια από τον Γεώργιο Έξαρχο. Ήταν προίκα της Ηλέκτρας Παΐσιου (1955). Οικία πατρός Γεωργίου Παΐσιου. Πηγή: «Ξυλόγλυπτες και ζωγραφιστές κασέλες από τους Χιονιάδες της Ηπείρου», Κώστας Σκούρτης.
Ζωγραφισμένη κασέλα μεγάλων διαστάσεων. Προέρχεται από την οικία Γιάννη Παΐσιου (1890). Πηγή: «Ξυλόγλυπτες και ζωγραφιστές κασέλες από τους Χιονιάδες της Ηπείρου», Κώστας Σκούρτης.
Το πλαϊνό μέρος κασέλας. Προέρχεται από την οικία Γιάννη Παΐσιου (1890). Πηγή: «Ξυλόγλυπτες και ζωγραφιστές κασέλες από τους Χιονιάδες της Ηπείρου», Κώστας Σκούρτης.
Ζωγραφισμένη κασέλα, που έχει υποστεί μεγάλη φθορά από το χρόνο. Οικία Μιλτιάδη Γεράβελη (1893). Πηγή: «Ξυλόγλυπτες και ζωγραφιστές κασέλες από τους Χιονιάδες της Ηπείρου», Κώστας Σκούρτης.
Λεπτομέρεια κασέλας. Οικία. Γιάννη Παΐσιου (1890). Πηγή: «Ξυλόγλυπτες και ζωγραφιστές κασέλες από τους Χιονιάδες της Ηπείρου», Κώστας Σκούρτης.
Σκαλιστή Κασέλα με ίχνη χρώματος στην όψη και στις πλαϊνές πλευρές. Προέρχεται από την οικία Αλέξανδρου Σκούρτη (1841). Πηγή: «Ξυλόγλυπτες και ζωγραφιστές κασέλες από τους Χιονιάδες της Ηπείρου», Κώστας Σκούρτης.
Λεπτομέρεια σκαλιστής κασέλας. Προέρχεται από την οικία Μιχάλη Κυρζίδη. Πηγή: «Ξυλόγλυπτες και ζωγραφιστές κασέλες από τους Χιονιάδες της Ηπείρου», Κώστας Σκούρτης.
Σκαλιστή κασέλα που ήταν χρωματισμένη με ζωηρά χρώματα. Προέρχεται από την οικία Μιχάλη Κυρζίδη. Πηγή: «Ξυλόγλυπτες και ζωγραφιστές κασέλες από τους Χιονιάδες της Ηπείρου», Κώστας Σκούρτης.
Λεπτομέρεια σκαλιστής κασέλας. Οικία Θανάση Λιάτση. Πηγή: «Ξυλόγλυπτες και ζωγραφιστές κασέλες από τους Χιονιάδες της Ηπείρου», Κώστας Σκούρτης.
Σκαλιστή κασέλα χρωματισμένη με λίγα χρώματα που τόνιζαν τα διακοσμητικά θέματα. Οικία Θανάση Λιάτση. Πηγή: «Ξυλόγλυπτες και ζωγραφιστές κασέλες από τους Χιονιάδες της Ηπείρου», Κώστας Σκούρτης.
Σκαλιστή Κασέλα ελαφρά χρωματισμένη, όπως και οι προηγούμενες. Οικία Νικολάου Παπακώστα. Πηγή: «Ξυλόγλυπτες και ζωγραφιστές κασέλες από τους Χιονιάδες της Ηπείρου», Κώστας Σκούρτης.
Σκαλιστή και χρωματισμένη κασέλα με σκαλισμένη τη χρονολογία στην όψη της. Οικία Νίκου Ντούλα-Ζωγράφου (1868). Πηγή: «Ξυλόγλυπτες και ζωγραφιστές κασέλες από τους Χιονιάδες της Ηπείρου», Κώστας Σκούρτης.
Η όψη που απέμεινε από κατεστραμμένη κασέλα. Δόθηκε προίκα στην Καλλιόπη, σύζυγο Νικολάου Μάτσου την 23η Αυγούστου 1909, αλλά είναι παλαιότερη. Προέρχεται από νυν οικία Νικολάου Μάτσου. Πηγή: «Ξυλόγλυπτες και ζωγραφιστές κασέλες από τους Χιονιάδες της Ηπείρου», Κώστας Σκούρτης.
Σκαλιστή κασέλα που ήταν χρωματισμένη. Δεν σώθηκε το καπάκι της. Προέρχεται από την οικία Γιάννη Παπακώστα. Πηγή: «Ξυλόγλυπτες και ζωγραφιστές κασέλες από τους Χιονιάδες της Ηπείρου», Κώστας Σκούρτης.
Σκαλιστή κασέλα που χρωματίστηκε στην όψη και το καπάκι από τον κάτοχό της, ο οποίος την χρησιμοποίησε ως όρθιο ντουλάπι. Ίχνη του παλαιού χρωματισμού με διακοσμητικό αστέρι διατηρείται στα πλαϊνά. Η χρονολογία που υπάρχει στο καπάκι, 1930, δεν αντιστοιχεί στο έτος κατασκευής της. Οικία Δημήτρη Σκούρτη. Πηγή: «Ξυλόγλυπτες και ζωγραφιστές κασέλες από τους Χιονιάδες της Ηπείρου», Κώστας Σκούρτης.
Σκαλιστή κασέλα που αργότερα ελαιοχρωματίστηκε. Οικία Γεωργίου Έξαρχου. Πηγή: «Ξυλόγλυπτες και ζωγραφιστές κασέλες από τους Χιονιάδες της Ηπείρου», Κώστας Σκούρτης.
Σκαλιστή κασέλα ελαιοχρωματισμένη. Η αρχική μορφή με τον πρώτο χρωματισμό της δεν μας είναι γνωστή. Οικία Βασίλη Γ. Σκούρτη. (1901). Πηγή: «Ξυλόγλυπτες και ζωγραφιστές κασέλες από τους Χιονιάδες της Ηπείρου», Κώστας Σκούρτης.
Όψη σκαλιστής κασέλας, η μόνη πλευρά της οποίας διασώθηκε, βερνικωμένη από τον κάτοχό της. Διακρίνονται ίχνη χρωματισμού. Οικία Χαρίση Αργύρη. Πηγή: «Ξυλόγλυπτες και ζωγραφιστές κασέλες από τους Χιονιάδες της Ηπείρου», Κώστας Σκούρτης.
Σκαλιστή κασέλα που φέρει τα ίδια διακοσμητικά θέματα και σύνθεση με την προηγούμενη, με ελάχιστες διαφορές. Χρωματίστηκε όμως με διαφορετικό τρόπο .Προέρχεται από την οικία Παπακώστα. Πηγή: «Ξυλόγλυπτες και ζωγραφιστές κασέλες από τους Χιονιάδες της Ηπείρου», Κώστας Σκούρτης.
Σκαλιστή κασέλα με αβαθείς εγχαράξεις. Ίχνη χρώματος διακρίνονται μόνο στο καπάκι. Η χρονολογία είναι χαραγμένη στην όψη. Οικία Μιλτιάδη Γερʼβελη (1886). Η μικρή παλαιά κασέλα που βρίσκεται από πάνω της διαθέτει καπάκι ιδιαίτερου τύπου και ήταν χρωματισμένη. Πηγή: «Ξυλόγλυπτες και ζωγραφιστές κασέλες από τους Χιονιάδες της Ηπείρου», Κώστας Σκούρτης.
Κασελάκι με απλό διακοσμητικό Ρόδακα. Στο καπάκι Υπάρχει εγκοπή για τη ρίψη χρημάτων. Οικία Γεωργίου Έξαρχου. Πηγή: «Ξυλόγλυπτες και ζωγραφιστές κασέλες από τους Χιονιάδες της Ηπείρου», Κώστας Σκούρτης.
Σκαλιστή κασέλα, χρωματισμένη. Σε πολλές κασέλες που διατηρήθηκε ο χρωματισμός φαίνεται και η προσπάθεια του τεχνίτη να τονιστούν με σκιές οι χαράξεις για να αναδειχθεί το ανάγλυφο της επιφάνειας. Οικία Θανάση Λιάτση. Πηγή: «Ξυλόγλυπτες και ζωγραφιστές κασέλες από τους Χιονιάδες της Ηπείρου», Κώστας Σκούρτης.
Σκαλιστή και χρωματισμένη κασέλα. Οι φωτοσκιάσεις στα τρία μεγάλα ανθέμια τονίζουν τις ανάγλυφες επιφάνειες, ενώ τα επίπεδα πλαίσια έχουν διακοσμητικά φτιαγμένα με κομμένο πρότυπο. Οικία Χαρίση Αργύρη. Πηγή: «Ξυλόγλυπτες και ζωγραφιστές κασέλες από τους Χιονιάδες της Ηπείρου», Κώστας Σκούρτης.
Ζωγραφισμένη κασέλα με πλαίσια που θυμίζουν την προηγούμενη, στη σύνθεση, τα χρώματα και τα μικρά διακοσμητικά μοτίβα. Τα πλαϊνά της κασέλας είναι εξίσου επιμελημένα με την όψη. Είναι έργο του Σωκράτη Ζωγράφου. Οικία Στέφανου Ζωγράφου (1930). Πηγή: «Ξυλόγλυπτες και ζωγραφιστές κασέλες από τους Χιονιάδες της Ηπείρου», Κώστας Σκούρτης.
Ζωγραφισμένη κασέλα με πλαίσια που θυμίζουν την προηγούμενη, στη σύνθεση, τα χρώματα και τα μικρά διακοσμητικά μοτίβα. Τα πλαϊνά της κασέλας είναι εξίσου επιμελημένα με την όψη. Είναι έργο του Σωκράτη Ζωγράφου. Οικία Στέφανου Ζωγράφου (1930). Πηγή: «Ξυλόγλυπτες και ζωγραφιστές κασέλες από τους Χιονιάδες της Ηπείρου», Κώστας Σκούρτης.
Ζωγραφισμένη κασέλα με παρόμοια διακοσμητικά θέματα με τις κασέλες του ίδιου Ζωγράφου με αυτή, δηλαδή του Σωκράτη Ζωγράφου. Ήταν προίκα της Ευδοκίας Ιωάννη Βούρη (1924). Πηγή: «Ξυλόγλυπτες και ζωγραφιστές κασέλες από τους Χιονιάδες της Ηπείρου», Κώστας Σκούρτης.
Ζωγραφισμένη κασέλα με ροζέτα και ανθοδοχεία. Το κεντρικό θέμα ήταν το συνηθισμένο του ζωγράφου, που το πλαισίωνε με παραλλαγές παρόμοιων διακοσμητικών. Οικία Γιάννη Παπαβασιλείου στη Βούρμπιανη.(Ζωγραφίστηκε το (1921), χρονολογία του γάμου του, στο καπάκι γράφτηκαν κατόπιν άλλες ενθυμήσεις). Πηγή: «Ξυλόγλυπτες και ζωγραφιστές κασέλες από τους Χιονιάδες της Ηπείρου», Κώστας Σκούρτης.
Ζωγραφισμένη κασέλα από την οικία Αρίστιππου Ζωγράφου, προίκα της συζύγου του Δημητρούλας. (1924). Πηγή: «Ξυλόγλυπτες και ζωγραφιστές κασέλες από τους Χιονιάδες της Ηπείρου», Κώστας Σκούρτης.
Ζωγραφισμένη κασέλα, χωρίς παρακούτι. Προέρχεται από την οικία Μιχάλη Κυρζίδη (1906). Πηγή: «Ξυλόγλυπτες και ζωγραφιστές κασέλες από τους Χιονιάδες της Ηπείρου», Κώστας Σκούρτης.
Πλαϊνά της ζωγραφισμένης κασέλας , με διακόσμηση διαφορετικού ύφους από αυτό της όψης. Πηγή: «Ξυλόγλυπτες και ζωγραφιστές κασέλες από τους Χιονιάδες της Ηπείρου», Κώστας Σκούρτης.
Πλαϊνά της ζωγραφισμένης κασέλας , με διακόσμηση διαφορετικού ύφους από αυτό της όψης. Πηγή: «Ξυλόγλυπτες και ζωγραφιστές κασέλες από τους Χιονιάδες της Ηπείρου», Κώστας Σκούρτης.
Ζωγραφισμένη κασέλα. Οικία Λάμπρου Πρωτόγερου (1908). Πηγή: «Ξυλόγλυπτες και ζωγραφιστές κασέλες από τους Χιονιάδες της Ηπείρου», Κώστας Σκούρτης.
Ζωγραφισμένη κασέλα με έντονη τη φθορά του χρόνου. Οικία Αλέξανδρου Σκούρτη (1906). Πηγή: «Ξυλόγλυπτες και ζωγραφιστές κασέλες από τους Χιονιάδες της Ηπείρου», Κώστας Σκούρτης.
Ζωγραφισμένη κασέλα με έντονη τη φθορά του χρόνου. Οικία Αλέξανδρου Σκούρτη (1906). Πηγή: «Ξυλόγλυπτες και ζωγραφιστές κασέλες από τους Χιονιάδες της Ηπείρου», Κώστας Σκούρτης.
Τα πλαϊνά ζωγραφισμένης κασέλας, με πολύ φθαρμένη τη διακόσμηση της όψης. Είναι η παλαιότερη χρονολογημένη ζωγραφιστή κασέλα. Οικία Σοφίας Σακούλη-Ποφύρη (1867). Πηγή: «Ξυλόγλυπτες και ζωγραφιστές κασέλες από τους Χιονιάδες της Ηπείρου», Κώστας Σκούρτης.
Τα πλαϊνά ζωγραφισμένης κασέλας, με πολύ φθαρμένη τη διακόσμηση της όψης. Είναι η παλαιότερη χρονολογημένη ζωγραφιστή κασέλα. Οικία Σοφίας Σακούλη-Ποφύρη (1867). Πηγή: «Ξυλόγλυπτες και ζωγραφιστές κασέλες από τους Χιονιάδες της Ηπείρου», Κώστας Σκούρτης.
Ζωγραφισμένη κασέλα. Οικία Κώστα Κυρζίδη (1893). Πηγή: «Ξυλόγλυπτες και ζωγραφιστές κασέλες από τους Χιονιάδες της Ηπείρου», Κώστας Σκούρτης.
Ζωγραφισμένη κασέλα. Το καπάκι της ελαιοχρωματίστηκε αργότερα. Οικία Αρίστιπου Ζωγράφου. Πηγή: «Ξυλόγλυπτες και ζωγραφιστές κασέλες από τους Χιονιάδες της Ηπείρου», Κώστας Σκούρτης.
Η πλαϊνή πλευρά της κασέλας, όπου προέρχεται από την οικία του Θωμά Παπακώστα-Μαρινά. Πηγή: «Ξυλόγλυπτες και ζωγραφιστές κασέλες από τους Χιονιάδες της Ηπείρου», Κώστας Σκούρτης.
Ζωγραφισμένη κασέλα, παρόμοια με την προηγούμενη. Προέρχεται από την οικία του Θωμά Παπακώστα-Μαρινά. Την είχε η κόρη του Βασιλική Π. Γιώτη στο Ασημοχώρι (νυν οικία Γρηγόρη Στεργίου) (1907). Πηγή: «Ξυλόγλυπτες και ζωγραφιστές κασέλες από τους Χιονιάδες της Ηπείρου», Κώστας Σκούρτης.
Διακοσμητικό της πλαϊνής πλευράς της κασέλας. Οικία Κώστα Κυρζίδη (1926). Πηγή: «Ξυλόγλυπτες και ζωγραφιστές κασέλες από τους Χιονιάδες της Ηπείρου», Κώστας Σκούρτης.
Ζωγραφισμένη κασέλα. Οικία Κώστα Κυρζίδη (1926). Πηγή: «Ξυλόγλυπτες και ζωγραφιστές κασέλες από τους Χιονιάδες της Ηπείρου», Κώστας Σκούρτης.
Η πλάγια πλευρά της κασέλας που προέρχεται από την οικία των Μαρινάδων Ζωγράφων, όπου υπάρχει το συνηθισμένο διακοσμητικό θέμα με κλαδιά και κορδέλες. Πηγή: «Ξυλόγλυπτες και ζωγραφιστές κασέλες από τους Χιονιάδες της Ηπείρου», Κώστας Σκούρτης.
Ζωγραφισμένη κασέλα με προσωπογραφία νέας που κρατάει δύο περιστέρια. Βρίσκεται σην οικία Μάνθου Σακούλη στα Γιάννενα. Προέρχεται από την οικία των Μαρινάδων Ζωγράφων (πληροφορία Ευριπίδη Ζωγράφου), η οποία έχει καταρεύσει. (1878). Πηγή: «Ξυλόγλυπτες και ζωγραφιστές κασέλες από τους Χιονιάδες της Ηπείρου», Κώστας Σκούρτης.
Τα πλαϊνά της κασέλας. Οικία Γιάννη Παΐσιου (1927). Πηγή: «Ξυλόγλυπτες και ζωγραφιστές κασέλες από τους Χιονιάδες της Ηπείρου», Κώστας Σκούρτης.
Ζωγραφισμένη κασέλα, που προέρχεται από την οικία Γιάννη Παΐσιου (1927). Πηγή: «Ξυλόγλυπτες και ζωγραφιστές κασέλες από τους Χιονιάδες της Ηπείρου», Κώστας Σκούρτης.
Ζωγραφισμένη κασέλα από την οικία Νικολάου Μάτσου. Κάτω από το διακοσμητικό της όψης μόλις διακρίνεται η χρονολογία (1923). Πηγή: «Ξυλόγλυπτες και ζωγραφιστές κασέλες από τους Χιονιάδες της Ηπείρου», Κώστας Σκούρτης.
Η πλαϊνή πλευράς κασέλας. Οικία Νικολάου Μάτσου. Πηγή: «Ξυλόγλυπτες και ζωγραφιστές κασέλες από τους Χιονιάδες της Ηπείρου», Κώστας Σκούρτης.
Ζωγραφισμένη κασέλα με μερικές επιδιορθώσεις που έγιναν αργότερα, κυρίως στο καπάκι της. Οικία Θανάση Δημητριάδη. Πηγή: «Ξυλόγλυπτες και ζωγραφιστές κασέλες από τους Χιονιάδες της Ηπείρου», Κώστας Σκούρτης.
Ζωγραφισμένη κασέλα με επιδιορθώσεις του χρώματος σε μερικά σημεία, κυρίως στα πλαϊνά και το καπάκι. Ήταν προίκα της Αναστασίας Μάτσου, όπως γράφεται και στην όψη (1943). Οικία αδελφών Μαδρίδη. Πηγή: «Ξυλόγλυπτες και ζωγραφιστές κασέλες από τους Χιονιάδες της Ηπείρου», Κώστας Σκούρτης.

Ήχοι - Βίντεο
Δεν υπάρχουν αρχεία ήχου και βίντεο.

Σχετικοί Σύνδεσμοι
Χάρτης Νομού Ιωαννίνων με αποτυπωμένα σημεία που υπάρχουν έργα Χιονιαδιτών αγιογράφων
Χάρτης Νομού Ιωαννίνων με αποτυπωμένα σημεία που υπάρχουν έργα Χιονιαδιτών αγιογράφων

Άλλα Αρχεία
Δεν υπάρχουν αρχεία.
ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ
Η αγιογραφία - ζωγραφική των Χιονιάδων
Η αγιογραφία - ζωγραφική των Καπεσοβιτών
Χιονιαδίτες αγιογράφοι
Καπεσοβίτες αγιογράφοι
Αντιπροσωπευτικά έργα
ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΕΣ ΤΟΠΟΘΕΣΙΕΣ
Ήπειρος
Χιονιάδες
Η αγιογραφία - ζωγραφική των Χιονιάδων: ΥΠΟΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ Ολες οι κατηγορίες
Δεν υπάρχουν υποκατηγορίες στη Θεματική Κατηγορία που επιλέξατε.

14/11/2006
Ξυλόγλυπτες – Ζωγραφιστές κασέλες

Τριαντάφυλλος Σιούλης

© Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Ιωαννίνων
προεπισκόπηση εκτύπωσης

Στο ζωγράφο Σωκράτη Ζωγράφο ανήκει και μια ζωγραφιστή κασέλα στο σπίτι του Στέφανου Ζωγράφου, Χιονιάδες.
Είναι καταπληκτικά τα έργα αυτού του είδους (ξυλόγλυπτες και ζωγραφιστές κασέλες) που η έρευνα φέρει στην επιφάνεια, γεγονός που επιμαρτυρεί το συνδυασμό των τεχνών των Χιονιαδιτών, ήτοι ζωγραφικής και ξυλογλυπτικής.
Ο παπα-Γιώργης Παΐσιος δίνει πολλές πληροφορίες για τους Χιονιαδίτες ζωγράφους – ξυλογλύπτες, τις οποίες αντλούσε από μαρτυρίες του τεχνίτη και λαϊκού διακοσμητή Νίκου Δ. Λιάτση (γεν. 1858), του παπα-Ζήση Μάτσου (γεν. 1857) και άλλων υπέργηρων συγχωριανών της εποχής του.
Η κασέλα δίνονταν μαζί με τα προικιά στη νύφη και μεταφέρονταν στο σπίτι του γαμπρού, εδραιώνοντας κατά κάποιο τρόπο τη θέση της στην καινούργια της κατοικία. Από εκεί η κασέλα δεν έβγαινε παρά σε σπάνιες περιπτώσεις όταν αναγκαστικά η σύζυγος εγκατέλειπε το σπιτικό, παράδειγμα σε περίπτωση χηρείας σε νεανική ηλικία κ.λ.π. Μέσα στις κασέλες τοποθετούσαν τα ρούχα, τα σκεπάσματα και ό,τι άλλο από τον οικιακό εξοπλισμό έπρεπε να φυλαχτεί. Τις χρησιμοποιούσαν ακόμα για να κάθονται και βρισκόταν σε κάθε σπίτι, φτωχικό ή πλούσιο, άλλες απλές και άλλες διακοσμημένες.
«Τα θέματα στις ζωγραφιστές κασέλες είναι κυρίως φυτικά, όπως κλαδιά, λουλούδια, βάζα και ανθοδέσμες. Στη διακοσμητική σύνθεση υπάρχει ένα κεντρικό θέμα, ροζέτα με άνθη, ανθοδοχείο ή ζωγραφισμένη μορφή και γύρω περιπλέκονται κλαδιά με ρόδα, φύλλα, αστερίσκους και κόκκινες κορδέλες, που κρέμονται από τα κλαδιά με τρόπο που θυμίζει τα απλωμένα από κορυφές κτιρίων υφάσματα που συνθέτουν τις παραστάσεις των βυζαντινών εικονογραφιών. Και ο υπόλοιπος φυτικός διάκοσμος των κασελών συναντάται σε διακοσμημένα τμήματα τοιχογραφιών, ενώ παρόμοια άνθη υπάρχουν ως κεντήματα σε άμφια ιεραρχών και σε υφάσματα. Τα άνθη, για παράδειγμα, που ζωγράφισε ο Σωκράτης Ζωγράφος στο ένδυμα του Αγίου Βησσαρίωνα στην Κοίμηση της Θεοτόκου στην Κάμπη ʼρτας ζωγραφίστηκαν σε διάφορες κασέλες από τον ίδιο στους Χιονιάδες και αλλού», γράφει ο σύγχρονος Χιονιαδίτης ζωγράφος Κώστας Σκούρτης.
Οι πλουμισμένες κασέλες που στόλιζαν τα περισσότερα σπίτια των Χιονιάδων και διατηρήθηκαν ως σήμερα, φθαρμένες, έστω, και έχοντας χάσει τη χρηστικότητα και τη σημασία τους, διατηρούν ακόμη την ομορφιά και τις αναμνήσεις του παρελθόντος.
Από τα πιο αξιόλογα έργα της λαϊκής μας τέχνης είναι η κασέλα με την προσωπογραφία κόρης, που φοράει κόκκινο φόρεμα με ανοιχτό μπούστο, κεντημένο στο λαιμό και στα μανίκια, με σκουλαρίκια και σταυρό που κρέμεται στο νεανικό λαιμό της. Στα χέρια της κρατάει δύο περιστέρια, με το δεξί ανασηκωμένο σαν να ετοιμάζεται να το προσφέρει. Πρόκειται για χαριτωμένο συμβολισμό του ζευγαριού. Το τραγούδι του γάμου θέλει τη νύφη περιστέρα, ενώ συχνά η όμορφη γυναίκα παρομοιάζεται με τρυγόνα.
Η έρευνα στα χωριά της Ηπείρου και ευρύτερα δεν μπορεί να θεωρηθεί εξαντλητική γιατί πάμπολλα σπίτια είναι κλειστά ενώ άλλα είναι μισογκρεμισμένα.
Από τα έργα που μας είναι γνωστά μπορούμε να σχηματίσουμε μια εικόνα της χιονιαδίτικης κοσμικής ζωγραφικής. Καλύπτουν μια περίοδο εκατό περίπου χρόνων, από τα 1836 ως τα 1930. Τα περισσότερα έργα βρίσκονται στο Ζαγόρι. Είναι η περίοδος που οι κάτοικοί τους ξενιτεύονται στη Ρουμανία ή στη Νότια Ρωσία, πλουτίζουν εκεί μα δεν ξεχνούν την ορεινή πατρίδα. Στα αστικά κέντρα της Ρουμανίας και της Νότιας Ρωσίας το γούστο τους διαμορφώνεται από ένα καθυστερημένο «περιφερειακό» ευρωπαϊκό μπαρόκ. Αυτό μεταφέρουν οι πελάτες και στον τόπο τους. Είναι και ένα στοιχείο κοινωνικής διάκρισης. Δεν είναι απλώς ο εύπορος που διακοσμεί πλούσια το σπίτι του, είναι ο ταξιδεμένος με το λεπτό «ευρωπαϊκό» γούστο.
Στην επιλογή του θέματος τον κύριο λόγο έχει ο πελάτης και για τον τρόπο απόδοσής του την ευθύνη έχει ο ζωγράφος. Τα πρότυπα είναι χαρακτικά που κυκλοφορούν ευρύτατα, όπως χαλκογραφίες κ.ά. με μπαρόκ και ροκοκό θέματα, τα οποία χρησιμοποιούνται εξίσου σε σπίτια και εκκλησίες. Ασφαλώς, τουλάχιστο κατά το 19ο αιώνα, δεν ήταν απρόσιτα και άλλα πρότυπα, κυρίως νεοκλασικά με την πρόσθετη ακτινοβολία της «επίσημης» τέχνης του νέου ελληνικού Κράτους. Ο νεοκλασικισμός, μ’ όλο που έρχεται κατά την οθωνική περίοδο από τη Βαυαρία, παρουσιάζει μιαν επίφαση εντοπιότητας και βαδίζει παράλληλα με τον καθαρευουσιανισμό. Ας σημειωθεί ότι την ίδια εποχή που δημιουργούνται μερικά από τα ωραιότερα δημοτικά μας τραγούδια, όλοι οι λαϊκοί ζωγράφοι επιγράφουν και υπογράφουν στην καθαρεύουσα. Το φαινόμενο αυτό πιθανότατα συνδέεται λιγότερο με την επίδραση του λογιοτατισμού και περισσότερο με τη βυζαντινή-εκκλησιαστική γλώσσα, αφού οι γνωστοί διακοσμητές σπιτιών είναι και αγιογράφοι. Χαρακτηριστικό είναι πως σε σπίτια διακοσμημένα από Χιονιαδίτες υπάρχουν υπογραφές στον τύπο «χειρ…». Οι χειροτέχνες ζωγράφοι επηρεάζονται από το πολιτιστικό κλίμα της κοινωνίας μέσα στην οποία εργάζονται, γι’ αυτό, όπως διαπιστώνουμε, τα θέματά τους έχουν άλλη μεταχείριση στα Ζαγοροχώρια και άλλη στα μεγάλα αστικά ή ημιαστικά κέντρα.
Πάντως, όσο κι αν το πρότυπο είναι ξενόφερτο, η επιλογή του αλλά και η συμπεριφορά σ’ αυτό καθορίζονται από ιθαγενείς παράγοντες. Δηλαδή το πάντρεμα των επιδράσεων με τα τοπικά στοιχεία είναι στο χέρι, κατά κυριολεξία, του ζωγράφου (όσο κι αν ο πελάτης έχει τον πρώτο λόγο), ο οποίος τελικά μας παραδίδει καταπληκτικά έργα.

Σχετική βιβλιογραφία.