Αναζητήστε στην Πύλη

Σύνθετη αναζήτηση
 
Αρχική 09 Δεκεμβρίου 2024
Πολιτισμός Παραδοσιακές μορφές Τέχνης - Επαγγέλματα Αγιογραφία - Ζωγραφική Η αγιογραφία - ζωγραφική των Καπεσοβιτών Ήπειρος Καπέσοβο

Οι Πλούταρχος και Αριστοτέλης (Τοιχογραφία καθολικού). Μονή Κοιμήσεως Θεοτόκου Βελλάς (Καλπάκι). Πηγή: «Τα Μοναστήρια της Ηπείρου», Δημήτρης Καμαρούλιας.
Οι Πλάτων και Σόλων (Τοιχογραφία καθολικού). Μονή Κοιμήσεως Θεοτόκου Βελλάς (Καλπάκι). Πηγή: «Τα Μοναστήρια της Ηπείρου», Δημήτρης Καμαρούλιας.
Οι νέοι κτίτορες της Μονής, μοναχοί, Τρύφων, Παρθένιος και Δαμασκηνός (Τοιχογραφία καθολικού). Μονή Κοιμήσεως Θεοτόκου Γκριμπόβου. Πηγή: «Τα Μοναστήρια της Ηπείρου», Δημήτρης Καμαρούλιας.
Οι ʼγιοι, Κωνσταντίνος, Κωνσταντίνος, Ελένη και Αρτέμιος (Τοιχογραφία καθολικού). Μονή Κοιμήσεως Θεοτόκου Γκριμπόβου. Πηγή: «Τα Μοναστήρια της Ηπείρου», Δημήτρης Καμαρούλιας.
Οι ʼγιοι Ιεράρχες, Γρηγόριος ο Θεολόγος και Βασίλειος ο Μέγας (Τοιχογραφία καθολικού). Μονή Κοιμήσεως Θεοτόκου Γκριμπόβου. Πηγή: «Τα Μοναστήρια της Ηπείρου», Δημήτρης Καμαρούλιας.
Οι ʼγιοι Ιεράρχες, Ιωάννης ο Χρυσόστομος και Αθανάσιος Αλεξανδρείας (Τοιχογραφία καθολικού). Μονή Κοιμήσεως Θεοτόκου Γκριμπόβου. Πηγή: «Τα Μοναστήρια της Ηπείρου», Δημήτρης Καμαρούλιας.
Οι ʼγιοι, Σπυρίδων και Αντύπας (Τοιχογραφία καθολικού). Μονή Κοιμήσεως Θεοτόκου Γκριμπόβου. Πηγή: «Τα Μοναστήρια της Ηπείρου», Δημήτρης Καμαρούλιας.
Καπέσοβο Ναός Αγίου Νικολάου (1793) (Τοιχογραφία σε εσωράχιο τόξου νότιας κιονοστοιχίας). Πηγή: «Καπεσοβίτες ζωγράφοι, πολιτιστικός σύλλογος Καπέσοβου, ο Αλέξης Νούτσος».
Καπέσοβο Ναός Αγίου Νικολάου (1793) Η πλάση του Αδάμ (Τοιχογραφία σε εσωράχιο τόξου νότιας κιονοστοιχίας). Πηγή: «Καπεσοβίτες ζωγράφοι, πολιτιστικός σύλλογος Καπέσοβου, ο Αλέξης Νούτσος».
Καπέσοβο Ναός Αγίου Νικολάου (1793) Η πλάση της Εύας (Τοιχογραφία σε εσωράχιο τόξου νότιας κιονοστοιχίας). Πηγή: «Καπεσοβίτες ζωγράφοι, πολιτιστικός σύλλογος Καπέσοβου, ο Αλέξης Νούτσος».
Καπέσοβο Ναός Αγίου Νικολάου (1793) Η απάτη του όφεως (Τοιχογραφία σε εσωράχιο τόξου νότιας κιονοστοιχίας). Πηγή: «Καπεσοβίτες ζωγράφοι, πολιτιστικός σύλλογος Καπέσοβου, ο Αλέξης Νούτσος».
Καπέσοβο Ναός Κοίμησης Θεοτόκου (1763) Ο Ιωνάς και το κήτος (τοιχογραφία στο ιερό). Πηγή: «Καπεσοβίτες ζωγράφοι, πολιτιστικός σύλλογος Καπέσοβου, ο Αλέξης Νούτσος».
Καπέσοβο Ναός Κοίμησης Θεοτόκου (1763) Η Πλατυτέρα και η Κοινωνία των αποστόλων (Τοιχογραφίες στην κόγχη του Ιερού). Πηγή: «Καπεσοβίτες ζωγράφοι, πολιτιστικός σύλλογος Καπέσοβου, ο Αλέξης Νούτσος».
Τσεπέλοβο, Ναός Αγίου Νικολάου (1784) (Τοιχογραφία δυτικού θόλου, βόρειου κλίτους). Πηγή: «Καπεσοβίτες ζωγράφοι, πολιτιστικός σύλλογος Καπέσοβου, ο Αλέξης Νούτσος».
Καπέσοβο Ναός Αγίου Νικολάου (1793) Οι άγιοι Ιωάννης Πρόδρομος, Δημήτριος και Νέστωρ (Τοιχογραφία στο νότιο τοίχο του ναού). Πηγή: «Καπεσοβίτες ζωγράφοι, πολιτιστικός σύλλογος Καπέσοβου, ο Αλέξης Νούτσος».
Καπέσοβο Ναός Αγίου Νικολάου (1793) Οι άγιοι Νέστωρ, Θεόδωρος ο Τύρων, Θεόδωρος ο Στρατηλάτης και ο άγιος Μηνάς (τοιχογραφία στο νότιο τοίχο). Πηγή: «Καπεσοβίτες ζωγράφοι, πολιτιστικός σύλλογος Καπέσοβου, ο Αλέξης Νούτσος».
Καπέσοβο Ναός Αγίου Νικολάου (1793) Οι άγιοι Βίκτωρ, Παντελεήμων, Κοσμάς και Δαμιανός (τοιχογραφία στο νότιο τοίχο). Πηγή: «Καπεσοβίτες ζωγράφοι, πολιτιστικός σύλλογος Καπέσοβου, ο Αλέξης Νούτσος».

Ήχοι - Βίντεο
Δεν υπάρχουν αρχεία ήχου και βίντεο.

Σχετικοί Σύνδεσμοι
Χάρτης Νομού Ιωαννίνων με αποτυπωμένα σημεία που υπάρχουν έργα Καπεσοβιτών αγιογράφων
Χάρτης Νομού Ιωαννίνων με αποτυπωμένα σημεία που υπάρχουν έργα Καπεσοβιτών αγιογράφων

Άλλα Αρχεία
Δεν υπάρχουν αρχεία.
ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ
Η αγιογραφία - ζωγραφική των Χιονιάδων
Η αγιογραφία - ζωγραφική των Καπεσοβιτών
Χιονιαδίτες αγιογράφοι
Καπεσοβίτες αγιογράφοι
Αντιπροσωπευτικά έργα
ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΕΣ ΤΟΠΟΘΕΣΙΕΣ
Ήπειρος
Καπέσοβο
Η αγιογραφία - ζωγραφική των Καπεσοβιτών: ΥΠΟΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ Ολες οι κατηγορίες
Δεν υπάρχουν υποκατηγορίες στη Θεματική Κατηγορία που επιλέξατε.

14/11/2006
Τοιχογραφίες

Τριαντάφυλλος Σιούλης

© Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Ιωαννίνων
προεπισκόπηση εκτύπωσης

Συστηματική έρευνα, πέρα από τις επιμέρους μικρότερες εργασίες άλλων ερευνητών, για τους Καπεσοβίτες αγιογράφους έχει πραγματοποιήσει ο Δημήτρης Κωστάντιος, στη Διδακτορική διατριβή του με θέμα: «Προσέγγιση στο έργο των ζωγράφων από το Καπέσοβο της Ηπείρου. Συμβολή στη μελέτη της θρησκευτικής ζωγραφικής στην Ήπειρο τον 18ο αι. και το α΄ μισό του 19ου αι.», διευθυντής σήμερα στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο Αθηνών, πρώην προϊστάμενος της 8ης Εφορείας Βυζαντινών Αρχαιοτήτων Ιωαννίνων.
Η συνεχιζόμενη έρευνα και από άλλους ερευνητές, έφερε στην δημοσιότητα αρκετά τοιχογραφημένα σύνολα και πάρα πολλές φορητές εικόνες που φέρουν ονόματα Καπεσοβιτών αγιογράφων.
Τοιχογραφημένα σύνολα υπάρχουν: 1) στην περιοχή της Σιάτιστας και συγκεκριμένα στο ναό Προφήτη Ηλία το 1742, το οποίο αγιογραφεί ο Αναστάσιος Ιωάννου Καλούδης και οι αυτάδελφοί του, 2) επίσης στην ευρύτερη περιοχή της Σιάτιστας οι Καπεσοβίτες παπα-Γεώργιος Οικονόμος και ο γιός του Αναγνώστης αγιογραφούν το καθολικό της μονής Κοιμήσεως Θεοτόκου Μικροκάστρου (παλιά Τσιαρούτσινο) (1797), 3) ο Αναστάσιος στο Σκαμνέλι, στο νάρθηκα της Μονή Αγίας Παρασκευής (1743), 4) ο Αναστάσιος στο ναό Ταξιαρχών στα Κάτω Πεδινά (1749), 5) ο Αναστάσιος και οι γιοί του Ιωάννης και Γεώργιος στο ναό Κοιμήσεως της Θεοτόκου Καπεσόβου (1761), 6) ο Αναστάσιος και οι γιοί του Ιωάννης και Γεώργιος στο καθολικό της μονής Αγίου Ιωάννου στο Ρογκοβό, στο Τσεπέλοβο (1765), 7) ο Ιωάννης και Γεώργιος του Αθανασίου στη μονή Κοιμήσεως Θεοτόκου Μακρίνου (1792), 8) ο Ιωάννης του Αθανασίου και ο γιός του Αναστάσιος Αναγνώστης, μαζί με τον αδελφό του παπα-Γεώργιο στο ναό Αγίου Νικολάου Τσεπελόβου (1786), 9) ο Ιωάννης του Αθανασίου και ο γιός του Αναστάσιος Αναγνώστης στο ναό Αγίου Νικολάου Καπεσόβου (1793), 10) επίσης ο Ιωάννης του Αθανασίου και ο γιός του Αναστάσιος Αναγνώστης στο ναό Αγίου Γεωργίου Νεγάδων (1795), καθώς επίσης 11) ο Ιωάννης του Αθανασίου και ο γιός του Αναστάσιος Αναγνώστης στο ναό Κοιμήσεως Θεοτόκου Αρίστης (παλιά Αρτσίστα) (1806), 12) ο Αναστάσιος Αναγνώστης του Οικονόμου στο ναό Αγίου Μηνά Δικόρφου (παλιά Ζωνδήλα) (1812), 13) ο Αναστάσιος Αναγνώστης και ο γιός του Γεώργιος στο καθολικό της μονής Βισοκού Καλουτάς (1818), 14) ο Ιωάννης στη μονή Γενεθλίου Θεοτόκου Κήπων (παλιά Μπάγια) (1841), 15) ο Αναστάσιος και ο γιός του Ιωάννης στο ναό Ταξιαρχών Χρυσόρραχης (παλιά Ζαγόριανης) (1754), 16) ο Αναστάσιος στο νάρθηκα του καθολικού της Μονής Ελεούσας στο νησί Ιωαννίνων (1759), 17) ο Αναστάσιος και οι γιοί του Ιωάννης και Γεώργιος στο καθολικό της μονής Αγίου Ιωάννη Προδρόμου Λυκοτριχίου ή Κρύας (παλιά Βάνιστας) (1759), 18) ο Αθανάσιος μοναχός και ο γιός του Ιωάννης στο ναό Κοίμησης Θεοτόκου Φωτεινού (παλιά Ζέλιστας) (1761), 19) ο Ιωάννης του Νίτζου στο ναό Αγίων Αποστόλων Δερβιζιάνων (1764), όπου συνεργάζεται με τον ζωγράφο Ιωάννη του Θεοδώρου από το Λοζέτσι (σήμερα Ελληνικό), 20) ο Αθανάσιος και οι γιοί του Ιωάννης και Γεώργιος στο ναό Αγίου Χαραλάμπους στο Πέραμα (1769), 21) ο Ιωάννης του Νικολάου στο καθολικό της μονής Κοιμήσεως Θεοτόκου Γκριμπόβου (1774), 22) ο Αθανάσιος μοναχός και οι γιοί του Ιωάννης και Γεώργιος στο ναό Αγίου Γεωργίου Κουρέντων (1777), 23) επίσης ο Αθανάσιος μοναχός και οι γιοί του Ιωάννης και Γεώργιος στο νάρθηκα του ναού Αγίων Πέτρου και Παύλου Λευκοθέας (παλιά Αραχωβίτσας) (1778), 24) ο Ιωάννης και Γεώργιος του Αθανασίου στη μονή Κοιμήσεως Θεοτόκου Χρυσοβίτσας (1781), 25) ο Ιωάννης του Αθανασίου και ο γιός του Αναστάσιος Αναγνώστης στο νάρθηκα του καθολικού της μονής Προφήτη Ηλία Ζίτσας (1800) και 26) ο Αναστάσιος Αναγνώστης με τον αδελφό του Κωνσταντίνο στο καθολικό της μονής Αγίου Νικολάου Γραμμένου (1805).
Εδώ πρέπει να αναφέρουμε και το τοιχογραφημένο σύνολο 27) στο ναό Αγίων Μηνά, Βίκτορα και Βικεντίου το 1728, τον οποίο αγιογραφεί ο Κωνσταντίνος ιερέας και οι αδελφοί του Αναστάσιος και Νικόλαος στην περιοχή της Σιάτιστας.
Η τεχνοτροπία και το ύφος τους παραπέμπουν στη σχολή της βορειοδυτικής Ελλάδας και σε καθαρά βυζαντινά πρότυπα.
Το εικονογραφικό πρόγραμμα των ναών που αγιογραφούν βασίζεται στην παλαιολόγεια και κρητική παράδοση. Κάτω ολόσωμοι άγιοι, ζώνη με στηθάρια στη συνέχεια, το Δωδεκάορτο κατόπιν σε δύο ή τρεις ζώνες, τα Πάθη, ο Ακάθιστος Ύμνος ή μαρτύρια αγίων στη συνέχεια, ο Παντοκράτορ στον τρούλλο, αλλά και ο Μεγάλης Βουλής ʼγγελος και ο Εμμανουήλ στους πλάγιους «χορούς». Στον δυτικό τοίχο του ναού η Κοίμηση κυριαρχεί, αλλά και ο Τάφος της Θεοτόκου και η Φυγή στην Αίγυπτο. Τα τόξα των κιονοστοιχιών καλύπτονται με θέματα από την Παλαιά Διαθήκη. Στο Ιερό αγιογραφούνται θέματα ευχαριστιακά, τα Εωθινά Ευαγγέλια, σκηνές από την Παλαιά (π.χ. Φιλοξενία Αβραάμ, προεικονίσεις της Θεοτόκου), την Καινή Διαθήκη (π.χ. Ίαση του τυφλού, Ίαση του παραλυτικού) αλλά και την παράδοση (π.χ. το Όραμα του Πέτρου Αλεξανδρείας, Οικουμενικές Σύνοδοι). Στην κόγχη του Ιερού η Πλατυτέρα και κάτω Ιεράρχες ή η κοινωνία των Αποστόλων. Στον νάρθηκα των ναών αγιογραφούν θέματα κυρίως με εσχατολογικό περιεχόμενο, όπως το θέμα της Δευτέρας Παρουσίας στον ανατολικό τοίχο, αλλά και διάφορα μαρτύρια αγίων.

Σχετική βιβλιογραφία.