Αναζητήστε στην Πύλη

Σύνθετη αναζήτηση
 
Αρχική 01 Δεκεμβρίου 2024
Πολιτισμός Παραδοσιακές μορφές Τέχνης - Επαγγέλματα Ξυλογλυπτική Η ξυλογλυπτική του Μετσόβου Ξυλόγλυπτα έργα Ήπειρος Μέτσοβο

Αναλόγιο, Μονή Αγίας Παρασκευής Μονοδενδρίου (β΄ μισό 19ου, αρχές 20ου αι.)
(Φωτογραφία: Τριαντάφυλλος Σιούλης)
Αναλόγιο, Ναός Αγίου Νικολάου Σκαμνελίου (17ος αι.)
(Φωτογραφία: Τριαντάφυλλος Σιούλης)
Αναλόγιο, Ναός Αγίου Κύρικου και Ιουλίττης Βέροιας (17ος αι.)
(Φωτογραφία: Τριαντάφυλλος Σιούλης)
Αναλόγιο με τετράπλευρο κορμό, Μονή Κοιμήσεως Θεοτόκου Βουτσάς (17ος αι.)
(Φωτογραφία: Τριαντάφυλλος Σιούλης)
Αναλόγιο με εξάπλευρο κορμό, Μονή Κοιμήσεως Θεοτόκου Βουτσάς (17ος αι.)
(Φωτογραφία: Τριαντάφυλλος Σιούλης)
Αναλόγιο με λεπτομέρεια, Ναός Αγίου Ιωάννη Ρογκοβού (1750)
(Φωτογραφία: Τριαντάφυλλος Σιούλης)
Αναλόγιο με λεπτομέρεια, Ναός Αγίου Νικολάου Τσεπελόβου (1764)
(Φωτογραφία: Τριαντάφυλλος Σιούλης)
Αναλόγιο με λεπτομέρεια, Ναός Κοίμηση Θεοτόκου Χρυσοβίτσας (1780)
(Φωτογραφία: Τριαντάφυλλος Σιούλης)
Αναλόγιο, Ναός Αγίας Παρασκευής Σκαμνελίου (17ος αι.)
(Φωτογραφία: Τριαντάφυλλος Σιούλης)
Αναλόγιο, Ναός Αγίων Αποστόλων Μετσόβου (τέλη 19ου, αρχές 20ου αι.)
(Φωτογραφία: Τριαντάφυλλος Σιούλης)

Ήχοι - Βίντεο
Δεν υπάρχουν αρχεία ήχου και βίντεο.

Σχετικοί Σύνδεσμοι
Χάρτης Νομού Ιωαννίνων όπου αποτυπώνονται σημεία που υπάρχουν έργα Μετσοβιτών και Τουρνοβιτών ξυλογλυπτών
Χάρτης Νομού Ιωαννίνων όπου αποτυπώνονται σημεία που υπάρχουν έργα Μετσοβιτών και Τουρνοβιτών ξυλογλυπτών

Άλλα Αρχεία
Δεν υπάρχουν αρχεία.
ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ
Ξυλόγλυπτα έργα
ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΕΣ ΤΟΠΟΘΕΣΙΕΣ
Ήπειρος
Μέτσοβο
Ξυλόγλυπτα έργα: ΥΠΟΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ Ολες οι κατηγορίες
Δεν υπάρχουν υποκατηγορίες στη Θεματική Κατηγορία που επιλέξατε.

14/11/2006
Τα αναλόγια

Τριαντάφυλλος Σιούλης

© Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Ιωαννίνων
προεπισκόπηση εκτύπωσης

Από την εποχή που εισήχθη η σολέα και επικράτησε η ασματική ακολουθία με την διαίρεση των ψαλτών σε δύο χορούς που έψαλλαν αντιφωνικά, καθιερώθηκαν και τα αναλόγια των ψαλτών. Για να εξυπηρετούν καλύτερα τους ψάλτες, παίρνουν και διάφορα σχήματα.
Παρατηρούμε ποικιλία στη δομή, τη διακόσμηση και την τεχνική τους. Φέρουν άλλοτε τετράπλευρο ή εξάπλευρο ή οκτάπλευρο κορμό με αντίστοιχα πόδια, ανάγλυφο, ζωγραφιστό ή ένθετο διάκοσμο, καθώς και ανοίγματα για τη φύλαξη των λειτουργικών βιβλίων.
Επάνω φέρουν το κυρίως αναλόγιο, άλλοτε επίπεδο, άλλοτε με επικλινείς επιφάνειες για την υποδοχή των λειτουργικών βιβλίων και άλλοτε με τρεις πλαγιαστές ανοιχτές γωνίες που στηρίζονται σε άξονα για να περιστρέφονται.
Η διακόσμησή τους δεν ακολουθεί πάντοτε αυτή των άλλων επίπλων του ναού. Το αντίθετο θα λέγαμε, αφού, ιδιαίτερα από τον 17ο αιώνα και μέχρι τον 18ο αι., κυριαρχούν τα αναλόγια με την ενθετικής τεχνικής διακόσμηση, ισλαμικής επιρροής, όπως βλέπουμε για παράδειγμα στο ναό Κοιμήσεως Θεοτόκου Βοτσάς, Κοιμήσεως Θεοτόκου Χρυσοβίτσας κ.α. Από τον 19ο και μετά συνήθως ακολουθούν στην διακόσμηση τα άλλα έπιπλα του ναού.

Σχετική Βιβλιογραφία