Αναζητήστε στην Πύλη

Σύνθετη αναζήτηση
 
Αρχική 09 Μαρτίου 2021
Πολιτισμός Παραδοσιακές μορφές Τέχνης - Επαγγέλματα Ξυλογλυπτική Η ξυλογλυπτική του Γοργοποτάμου Ξυλόγλυπτα έργα Ήπειρος Γοργοπόταμος

Αναλόγιο, Μονή Κοιμήσεως Θεοτόκου Πέτα (μέσα 20ου αι.)
(Φωτογραφία: Τριαντάφυλλος Σιούλης)
Αναλόγιο, Μονή Κοιμήσεως Θεοτόκου Γηρομερίου (μέσα 20ου αι.)
(Φωτογραφία: Τριαντάφυλλος Σιούλης)
Αναλόγιο, Μονή Κοιμήσεως Θεοτόκου Γηρομερίου (τέλη 19ου, α΄μισό 20ου αι.)
(Φωτογραφία: Τριαντάφυλλος Σιούλης)
Αναλόγιο, Ναός Αγίου Δημητρίου Διχουνίου (τέλη 19ου, αρχές 20ου αι.)
(Φωτογραφία: Τριαντάφυλλος Σιούλης)
Αναλόγιο, Μονή Ζωοδόχου Πηγής Ανθοχωρίου (τέλη 19ου, αρχές 20ου αι.)
(Φωτογραφία: Τριαντάφυλλος Σιούλης)
Αναλόγιο, Μονή Αγίου Νικολάου Τζώρας (1996)
(Φωτογραφία: Τριαντάφυλλος Σιούλης)
Αναλόγιο, Ναός Αγίας Παρασκευής Μετσόβου (μέσα 20ου αι.)
(Φωτογραφία: Τριαντάφυλλος Σιούλης)
Αναλόγιο, Ναός Κοιμήσεως Θεοτόκου Χρυσοβίτσας (β΄ μισό 20ου αι.)
(Φωτογραφία: Τριαντάφυλλος Σιούλης)
Αναλόγιο, Μονή Προφήτη Ηλία Πρέβεζας (β΄ μισό 20ου αι.)
(Φωτογραφία: Τριαντάφυλλος Σιούλης)
Αναλόγιο, Ναός Αγίας Τριάδας Πέτρας (β΄ μισό 20ου αι.)
(Φωτογραφία: Τριαντάφυλλος Σιούλης)
Αναλόγιο, Ναός Αγίας Τριάδας Πέτρας (β΄ μισό 20ου αι.)
(Φωτογραφία: Τριαντάφυλλος Σιούλης)

Ήχοι - Βίντεο
Δεν υπάρχουν αρχεία ήχου και βίντεο.

Σχετικοί Σύνδεσμοι
Χάρτης Νομού Ιωαννίνων όπου αποτυπώνονται σημεία που υπάρχουν έργα Μετσοβιτών και Τουρνοβιτών ξυλογλυπτών
Χάρτης Νομού Ιωαννίνων όπου αποτυπώνονται σημεία που υπάρχουν έργα Μετσοβιτών και Τουρνοβιτών ξυλογλυπτών

Άλλα Αρχεία
Δεν υπάρχουν αρχεία.
ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ
Ξυλόγλυπτα έργα
ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΕΣ ΤΟΠΟΘΕΣΙΕΣ
Ήπειρος
Γοργοπόταμος
Ξυλόγλυπτα έργα: ΥΠΟΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ Ολες οι κατηγορίες
Δεν υπάρχουν υποκατηγορίες στη Θεματική Κατηγορία που επιλέξατε.

14/11/2006
Τα αναλόγια

Τριαντάφυλλος Σιούλης

© Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Ιωαννίνων
προεπισκόπηση εκτύπωσης

Στους ναούς, για τις λειτουργικές ανάγκες, υπάρχουν και τα αναλόγια. Αυτά για να εξυπηρετούν καλύτερα τους ψάλτες, παίρνουν και διάφορα σχήματα, επομένως παρατηρούμε ποικιλία στη δομή, την τεχνική τους και τη διακόσμηση.
Aλλοτε φέρουν τετράπλευρο ή εξάπλευρο ή και οκτάπλευρο κορμό με αντίστοιχα πόδια και ανάγλυφο, ζωγραφιστό ή ένθετο διάκοσμο. Ανοίγματα για τη φύλαξη των λειτουργικών βιβλίων βλέπουμε κυρίως στην πλευρά μπροστά στους ψάλτες, αλλά και στις υπόλοιπες.
Οι τεχνίτες φροντίζουν, ανάλογα με την απαίτηση του πελάτη, να κατασκευάζουν επάνω το κυρίως αναλόγιο, άλλοτε επίπεδο και άλλοτε με επικλινείς επιφάνειες για την υποδοχή των λειτουργικών βιβλίων. Σε μερικές περιπτώσεις βλέπουμε ακόμη και τρεις πλαγιαστές ανοιχτές γωνίες για να χωρούν περισσότερα ανοιχτά βιβλία. Στις περισσότερες περιπτώσεις αναλογίων με επικλινείς επιφάνειες, αυτές στηρίζονται σε άξονα για να περιστρέφονται, διευκολύνοντας τους ψάλτες.
Ειδικά για τα αναλόγια, πρέπει να αναφέρουμε ότι η διακόσμησή τους δεν ακολουθεί πάντοτε αυτή των άλλων επίπλων του ναού. Το αντίθετο θα λέγαμε, αφού, ιδιαίτερα από τον 17ο αιώνα και μέχρι και τον 18ο αι., κυριαρχούν τα αναλόγια με την ενθετικής τεχνικής διακόσμηση, ισλαμικής επιρροής, όπως βλέπουμε για παράδειγμα στο ναό Αγίου Νικολάου Τσεπελόβου αλλά και αλλού. Πρόκειται για λειτουργικά έπιπλα μικρού μεγέθους, τα οποία ακτινοβολούν μεγαλοπρέπεια και πολυτέλεια.
Από τα μέσα του 18ου αιώνα και μετά συνήθως ακολουθούν ως προς την διακόσμηση τα άλλα έπιπλα του ναού και κυρίως αυτή των τέμπλων.
Τα τελευταία όμως χρόνια παρατηρούμε, όσον αφορά τα αναλόγια, μια στροφή στην κατασκευή αναλογίων με την ενθετική τεχνική, όπως βλέπουμε για παράδειγμα στη Μονή Αγίου Νικολάου Τζώρας.

Σχετική Βιβλιογραφία