06/09/2007
Η ΥΦΑΝΣΗ, Η ΝΕΡΟΤΡΙΒΗ ΚΑΙ ΤΟ ΜΑΝΤΑΝΙ
Το στάδιο της ύφανσης. Σε αυτό το σημείο η κάθε υφάντρα είναι μοναδική δημιουργός του έργου της. Πραγματώνει όσα έχει διδαχθεί και όση γνώση έχει κληρονομήσει αλλά συμπληρώνει το έργο της με την δική της προσωπική αισθητική και φαντασία.
Τα υφαντά του Ν. Ιωαννίνων υφαίνονται από την ανάποδη, με την τεχνική της ταπισερί, με κοφτά υφάδια. Τα χρωματιστά νήματα του υφαδιού υφαίνονταν μέσα στο διακοσμητικό τους πεδίο μπρος και πίσω.
Οι άκρες ή ούγιες δημιουργούνται με απλό γύρισμα του υφαδιού γύρω από το τελευταίο στημόνι. Τα υφαντά έχουν ξεκάθαρη καλή και ανάποδη όψη. Οι άκρες του στημονιού τυλίγονται χωρίς να δένονται και ράβονται από κάτω με μια απλή βελονιά δημιουργώντας ένα στρωτό τελείωμα στο υφαντό. Στα βαριά υφαντά (κουβέρτες, φλοκάτα) οι άκρες του στημονιού δένονται σε κόμπο και μένουν να κρέμονται.
Η δημιουργία των υφαντών δεν ολοκληρώνεται με το πέρας της ύφανσης. Μια σειρά ενεργειών απαιτούνται και μετά την ολοκλήρωση της ύφανσης. Ορισμένα υφαντά πρέπει να περάσουν από το κοπάνισμα στην νεροτριβή (τριστέλλα) και το μαντάνι, μία κατασκευή όπου τα υφαντά χτυπιούνται με ξυλοκοπάνους για να «μπουν». Κάθε υφαντό ανάλογα με την πυκνότητα του χρειάζεται διαφορετική διάρκεια κοπανίσματος.
Η τριστέλλα και το μαντάνι για να λειτουργήσει πρέπει να υπάρχει πολύ νερό και αρκετή πίεση. Μετά το χτύπημα τα υφαντά παραμένουν απλωμένα μερικές ημέρες για να στραγγίσουν.
|