Αναζητήστε στην Πύλη

Σύνθετη αναζήτηση
 
Αρχική 19 Νοεμβρίου 2019
Πολιτισμός Παραδοσιακές μορφές Τέχνης - Επαγγέλματα Ασημουργία Ήπειρος Μέτσοβο

Ήχοι - Βίντεο
Δεν υπάρχουν αρχεία ήχου και βίντεο.

Σχετικοί Σύνδεσμοι
Δεν υπάρχουν σχετικοί σύνδεσμοι.

Άλλα Αρχεία
Δεν υπάρχουν αρχεία.
ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ
Πέτρα
Υφαντική
Ασημουργία
Ξυλογλυπτική
Αγιογραφία - Ζωγραφική
ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΕΣ ΤΟΠΟΘΕΣΙΕΣ
Ήπειρος
Ιωάννινα
Μέτσοβο
Συράκο και Καλαρρύτες
Ασημουργία: ΥΠΟΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ Ολες οι κατηγορίες
Δεν υπάρχουν υποκατηγορίες στη Θεματική Κατηγορία που επιλέξατε.

10/09/2007
ΤΟΥΡΚΟΚΡΑΤΙΑ

Δρ. Ιωάννης Τσιουρής

προεπισκόπηση εκτύπωσης

Χαρακτηριστικό δείγμα της εποχής αυτής αποτελεί το μικρό αργυρό και επίχρυσο κανάτι από το Μουσείο Λαϊκής Τέχνης στο Μέτσοβο (16ος αι.;). Το σχέδιό του, με την αρκετά εξογκωμένη κοιλιά, τη δακτυλιόσχημη βάση και το μικρότερο σε διάμετρο κυκλικό στόμιο, ο ανεικονικός διάκοσμος και η τουρκική σφραγίδα που φέρει παραπέμπουν σε κωνσταντινουπολίτικο εργαστήριο. Μάλιστα, ο τύπος αυτός του αγγείου γνωρίζει ευρεία διάδοση στην οθωμανική επικράτεια Επίσης, από την ίδια εποχή (17ος αι.) σώζεται, μεταξύ των άλλων, ένα ασημένιο θυμιατήριο στο Μουσείο Λαίκής Τέχνης στο Μέτσοβο. Το έργο χαρακτηρίζεται για την αρτιότητα του σχεδίου και την επιμελημένη κατασκευή. Χαρακτηριστικό είναι το ναόσχημο σκέπασμά του, τα ζωόμορφα κιονόκρανα στα τοξύλια που πλαισιώνουν τις μορφές των Αποστόλων, και το γενικότερο σχέδιό του. Στην κατασκευή του χρησιμοποιήθηκαν ποικίλες τεχνικές: σφυρηλάτηση, χαρακτός, έκτυπος και διάτρητος διάκοσμος.
Παράλληλα με τα εκκλησιαστικά, η κατασκευή κοσμημάτων και άλλων αντικειμένων γνωρίζει ιδιαίτερη άνθηση και τα προϊόντα προσαρμόζονται στις απαιτήσεις της εποχής. Η αύξηση του εμπορίου και τα συνεχή ταξίδια οδήγησαν στη δημιουργία και πώληση αντικειμένων που σχετίζονται με τις ανάγκες ενός ταξιδιού των οικονομικά ευκατάστατων εμπόρων. Ενδεικτικά εδώ μπορούμε να αναφέρουμε μία θήκη για μαχαιροπήρουνα ταξιδίου (17ος – 18ος αι.), σήμερα στο Μουσείο Λαϊκής Τέχνης στο Μέτσοβο. Αποτελείται από ξύλο, δέρμα και ασήμι. Ειδικότερα, η αργυρή του διακόσμηση φέρει πολύπλοκο φυτικό διάκοσμο, χαρακτό και έκτυπο καθώς και σαβάτι. Επίσης, από την ίδια συλλογή προέρχεται ένα τάσι του 17ου αιώνα, χαμηλό με ομφαλό χωρίς διακόσμηση, ενώ ο υπόλοιπος χώρος καλύπτεται με ανθέμια.