Αναζητήστε στην Πύλη

Σύνθετη αναζήτηση
 
Αρχική 12 Δεκεμβρίου 2024
Πολιτισμός Μουσικοχορευτική παράδοση Γενικά για το χορό στην παραδοσιακή κοινωνία Ήπειρος Νομός Πρεβέζης

Ήχοι - Βίντεο
Δεν υπάρχουν αρχεία ήχου και βίντεο.

Σχετικοί Σύνδεσμοι
Δεν υπάρχουν σχετικοί σύνδεσμοι.

Άλλα Αρχεία
Δεν υπάρχουν αρχεία.
ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ
Αντικείμενο της εργασίας
Γεωγραφικά και ιστορικά στοιχεία της περιοχής
Γενικά για το χορό στην παραδοσιακή κοινωνία
Μουσικοχορευτικές περιστάσεις
Οι χοροί του Νομού Πρεβέζης
Οι ιδιαίτεροι σκοποί και χοροί της Πρέβεζας
Η φορεσιά της Πρεβεζάνας
Οι άλλες πληθυσμιακές ομάδες
Ο χορός στη μετάβαση
Επιστημονική Επιτροπή
Ευχαριστίες
ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΕΣ ΤΟΠΟΘΕΣΙΕΣ
Ήπειρος
Νομός Πρεβέζης
Γενικά για το χορό στην παραδοσιακή κοινωνία: ΥΠΟΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ Ολες οι κατηγορίες
Δεν υπάρχουν υποκατηγορίες στη Θεματική Κατηγορία που επιλέξατε.

04/12/2007
Ο χορευτικός κύκλος, Τα πρόσωπα του χορού, Η χορευτική διάταξη

Αρχείο Ελληνικού Χορού

© Αρχείο Ελληνικού Χορού
προεπισκόπηση εκτύπωσης

Το τραγούδι και ο χορός αποτελούν στοιχεία που διαπερνούν όλο το φάσμα των κοινωνικών εκδηλώσεων της καθημερινής ζωής των κατοίκων του Νομού και συνέβαλαν στην μακρόχρονη ιστορική τους διαδρομή στην έκφραση των συναισθημάτων των απλών ανθρώπων της υπαίθρου, στη ψυχαγωγία τους και στην εμβάθυνση των μεταξύ τους σχέσεων.
Ο δημόσιος χορός, η σημαντικότερη ίσως κοινωνική εκδήλωση στην παραδοσιακή κοινωνία, γίνεται με την συμμετοχή όλων των μελών της κοινότητας.
Αποτελεί μια διαδικασία στενά συνδεδεμένη με την ιδιαιτερότητα κάθε χορευτικής περίστασης.
Χαρακτηρίζεται ανάλογα με την περίσταση από καθορισμένο τελετουργικό, το οποίο καθορίζεται από τοπικές εθιμοτυπίες -που αφορούν στον τόπο εκδήλωσης του χορού-, στη διαδικασία έναρξης, στον τρόπο συμμετοχής, στα τραγούδια και στους χορούς που θα πλαισιώσουν το χορευτικό γεγονός.
Είναι μια ευκαιρία έκφρασης, επικοινωνίας και συμμετοχής του ατόμου στην ευρύτερη κοινωνική ομάδα και ταυτόχρονα μέσον εμβάπτισης του στις αρχές και στις αξίες της.
Γενικά στην παραδοσιακή κοινωνία του Νομού, ως χορευτικό σχήμα κυριαρχεί ο μονός κύκλος με τους άνδρες να προηγούνται ή ο διπλός κύκλος με τις γυναίκες, συχνότερα στον εσωτερικό κύκλο.
Η διάταξη των χορευτών καθορίζεται και αυτή συχνά από την εθιμοτυπία της περίστασης αποτυπώνοντας και αναπαράγοντας τις ηθικές και κοινωνικές αξίες. Σε συνάρτηση με την εθιμοτυπία της χορευτικής περίστασης και το συγκεκριμένο χορό, η λαβή των χορευτών ήταν είτε από τις παλάμες με λυγισμένους τους αγκώνες, είτε από τις παλάμες με τεντωμένους τους αγκώνες, είτε θηλυκωτά.