Αναζητήστε στην Πύλη

Σύνθετη αναζήτηση
 
Αρχική 12 Δεκεμβρίου 2024
Πολιτισμός Μουσικοχορευτική παράδοση Οι χοροί του Νομού Πρεβέζης Ήπειρος Νομός Πρεβέζης

Κινησιολογική ανάλυση
(Φωτογραφία: Αρχείο Ελληνικού Χορού)

Ήχοι - Βίντεο
Δεν υπάρχουν αρχεία ήχου και βίντεο.

Σχετικοί Σύνδεσμοι
Δεν υπάρχουν σχετικοί σύνδεσμοι.

Άλλα Αρχεία
Δεν υπάρχουν αρχεία.
ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ
Αντικείμενο της εργασίας
Γεωγραφικά και ιστορικά στοιχεία της περιοχής
Γενικά για το χορό στην παραδοσιακή κοινωνία
Μουσικοχορευτικές περιστάσεις
Οι χοροί του Νομού Πρεβέζης
Οι ιδιαίτεροι σκοποί και χοροί της Πρέβεζας
Η φορεσιά της Πρεβεζάνας
Οι άλλες πληθυσμιακές ομάδες
Ο χορός στη μετάβαση
Επιστημονική Επιτροπή
Ευχαριστίες
ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΕΣ ΤΟΠΟΘΕΣΙΕΣ
Ήπειρος
Νομός Πρεβέζης
Οι χοροί του Νομού Πρεβέζης: ΥΠΟΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ Ολες οι κατηγορίες
Δεν υπάρχουν υποκατηγορίες στη Θεματική Κατηγορία που επιλέξατε.

06/12/2007
Χορός στα δύο η μέσα έξω

Αρχείο Ελληνικού Χορού

© Αρχείο Ελληνικού Χορού
προεπισκόπηση εκτύπωσης

Ο χορός ήταν γνωστός με τις ονομασίες, «Στα δύο» ή "Μέσα-έξω", γιατί το χορευτικό του μοτίβο απαρτιζόταν από 4 κινήσεις από τις οποίες οι δύο γίνονταν προς το κέντρο του κύκλου (μέσα) και οι άλλες δύο προς τα πίσω. (έξω), Συναντάται επίσης ως "Κλειδωτός", ή "Κλειστός" γιατί οι χορευτές κοντά ο ένας στο άλλον πιάνονται αγκαζέ από τις παλάμες και με λυγισμένους τους αγκώνες – θηλυκωτά. Χορεύονταν κυκλικά από άνδρες και γυναίκες, σε όλη σχεδόν την Ήπειρο συχνά και με τα χέρια κάτω, η με λυγισμένους αγκώνες(1).

Ο χορός συνοδεύεται από μουσικά όργανα και τραγούδι ή μόνο από τραγούδι σε δίσημους και τρίσημους ρυθμούς.

Γνωστά συνοδευτικά τραγούδια: Δημάκη, Είμαι μικρό το μαύρο, κ.ά.

Σήμερα ο "Κλειδωτός" χορεύεται από άνδρες και γυναίκες, στις διάφορες περιοχές, με το χορευτικό του μοτίβο να σχηματίζεται συνήθως από 5 κινήσεις.

Είμαι μικρό το μαύρο
Κινησιολογική ανάλυση.


Ο ΔΗΜΑΚΗΣ (*)

Αχός βαρύς ακούγεται, Δημάκη, Δημάκη,
και βρονταριά μεγάλη, Δημάκη μου λεβέντη.

Μήνα βουβάλια σφάζονται, Δημάκη, Δημάκη,
μήνα θεριά μαλώνουν, Δημάκη μου λεβέντη.

Ο Μπουκαβάλας πολεμάει, Δημάκη, Δημάκη,
με δυο με τρεις χιλιάδες, Δημάκη μου λεβέντη,

Ένα πουλάκι φώναξε, Δημάκη, Δημάκη,
από ψηλή ραχούλα, Δημάκη μου λεβέντη.

Παιδιά πάψτε τον πόλεμο, Δημάκη, Δημάκη,
πάψτε το τουφεκίδι, Δημάκη μου λεβέντη.

Να κατακάτσ' ο κουρνιαχτός, Δημάκη, Δημάκη,
να μετρηθεί τ' ασκέρι, Δημάκη μου λεβέντη.

Μετριούνται οι Τούρκοι τρεις φορές, Δημάκη, Δημάκη,
και λείπουν τρεις χιλιάδες, Δημάκη μου λεβέντη.

Μετριούνται τα κλεφτόπουλα, Δημάκη, Δημάκη
και λείπουν τρεις λεβέντες, Δημάκη μου λεβέντη.



1. Συχνά η περίσταση καθόριζε και τη λαβή του χορού. Σε χορευτικές εκδηλώσεις «με το στόμα», χωρίς όργανα, και με πάνδημη συμμετοχή πιάνονταν αγκαζέ, ενώ η λαβή με λυγισμένους αγκώνες προτιμούνταν σε χορευτικές περιστάσεις που επέτρεπαν την αυτοέκφραση. Για το λόγο αυτό συχνά ο πρωτοχορευτής κρατείται με τον δεύτερο με λυγισμένους αγκώνες ενώ οι άλλοι διατηρούν τη θηλυκωτή λαβή.

*( χορεύεται στα δυο αλλά και στα τρία)