Αναζητήστε στην Πύλη

Σύνθετη αναζήτηση
 
Αρχική 21 Οκτωβρίου 2019
Πολιτισμός Χριστιανικά μνημεία Ήπειρος Η Παμβώτιδα και το Νησί

Υπό κατασκευή
Υπό κατασκευή
Υπό κατασκευή
Υπό κατασκευή
Υπό κατασκευή
Υπό κατασκευή
Υπό κατασκευή
Υπό κατασκευή
Υπό κατασκευή
Υπό κατασκευή
Υπό κατασκευή
Υπό κατασκευή
Υπό κατασκευή
Υπό κατασκευή
Υπό κατασκευή
Υπό κατασκευή
Υπό κατασκευή
Υπό κατασκευή
Υπό κατασκευή

Ήχοι - Βίντεο
Δεν υπάρχουν αρχεία ήχου και βίντεο.

Σχετικοί Σύνδεσμοι
Δεν υπάρχουν σχετικοί σύνδεσμοι.

Άλλα Αρχεία
Δεν υπάρχουν αρχεία.
ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ
Έλληνες Ευεργέτες
Παραδοσιακές διατηρητέες οικίες και κτίσματα Ηπείρου
Τα γεφύρια της Ηπείρου
Εκδόσεις για τα γεφύρια της Ηπείρου
Μουσείο Φώτη Ραπακούση
Φωτογραφικές Συλλογές
Καλλιτέχνες των Ιωαννίνων
Εκδηλώσεις
Λαογραφικά στοιχεία
Οικισμοί
Μουσικοχορευτική παράδοση
Επαγγέλματα
Χριστιανικά μνημεία
Μουσεία
Αρχαιολογικοί χώροι και μνημεία
Παραδοσιακές μορφές Τέχνης - Επαγγέλματα
Ιστορία
Μυθολογία
Θρησκεία
Λαογραφία - Ήθη / Έθιμα
Προσωπικότητες
Μουσειακά Αντικείμενα
Κάστρα - Πύργοι
Αρχιτεκτονική
Εβραικά Μνημεία
Ισλαμικά Μνημεία
ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΕΣ ΤΟΠΟΘΕΣΙΕΣ
Ήπειρος
ʼνω Λούρος και δυτικό Ξηροβούνι
Ανω Καλαμάς
Γραμμενοχώρια
Δωδωνοχώρια
Ζαγόρι
Ζίτσα
Η Παμβώτιδα και το Νησί
Ιωάννινα
Καμποχώρια
Κατσανοχώρια
Κόνιτσα
Κουρέντα Ντουσκάρα
Λάκκα Σουλίου
Μέτσοβο
Νομός Πρεβέζης
Πωγώνι
Τα χωριά του Περιστερίου
Τζουμέρκα
Χριστιανικά μνημεία: ΥΠΟΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ Ολες οι κατηγορίες

25/01/2008
Η ΠΑΜΒΩΤΙΔΑ ΚΑΙ ΤΟ ΝΗΣΙ / ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΑ ΜΝΗΜΕΙΑ

comitech1 comitech1

προεπισκόπηση εκτύπωσης

Μονή Αγίου Νικολάου των Φιλανθρωπηνών ή του Σπανού : Το διαμάντι μιας σπουδαίας ζωγραφικής σχολής.

Σε ένα μικρό ύψωμα, νοτιοδυτικά του οικισμού, ένα διαμορφωμένο μονοπάτι οδηγεί σε ένα από τα σημαντικότερα μνημεία του βυζαντινού πολιτισμού : την Μονή Αγίου Νικολάου των Φιλανθρωπηνών ή Σπανού. Η μονή συνδέεται με την μεγάλη οικογένεια των Φιλανθρωπηνών οι οποίοι κατέφυγαν στα Ιωάννινα μετά την κατάληψη της Κωνσταντινουπόλεως από τους Φράγκους. Ο Μιχαήλ Φιλανθρωπηνός, ιερέας και οικονόμος της Μητροπόλεως Ιωαννίνων ανακαινίζει το 1291-2 την μονή. Τοιχογραφία στον νάρθηκα απεικονίζει τους Μιχαήλ, Γεώργιο, Μακάριο, Νεόφυτο και Ματθαίο, τους Φιλανθρωπηνούς με σημειωμένες τις ημερομηνίες θανάτου τους. Η μονή ανακατασκευάστηκε εν μέρει τον 16ο αι. οπότε αγιογραφήθηκε και το καθολικό της. Από τις τρεις φάσεις ιστόρησης του ναού, η πρώτη χρονολογείται γύρω στο 1530-32 και καλύπτει τις επιφάνειες του κυρίως ναού και του ιερού βήματος έως την γένεση της καμάρας. Ο ζωγράφος είναι άγνωστος, κύριος όμως της τέχνης του που φέρει έντονα τα χαρακτηριστικά της Κρητικής σχολής αλλά και της εποχής των Παλαιολόγων. Ευδιάκριτες και οι επιρροές από την δυτική τέχνη (βλ. σύνθεση της Βρεφοκτονίας αντιγράφει χαλκογραφία του ομώνυμου έργου του Ραφαήλ). Το 1542, με δαπάνη του ηγουμένου Ιωάσαφ Φιλανθρωπηνού, προσωπικότητας με σπάνια καλλιέργεια, αγιογραφείται η καμάρα του ναού (Χριστός Παντοκράτωρ) και ο νάρθηκας (εντυπωσιακή η ρεαλιστική απόδοση των μαρτυρίων των αγίων). Η φάση αυτή θεωρήθηκε από πολλούς μελετητές έργο του περίφημου αγιογράφου Φράγκου Κατελάνου. Το 1560 με έξοδα και πάλι του Ιωάσαφ και των «αυτού φοιτητών» (φαίνεται πως στην μονή λειτουργούσε ένα είδος σχολής), προστέθηκε ο εξωνάρθηκας στα δυτικά και οι δυο νάρθηκες στην βόρεια και νότια πλευρά του ναού. Θελκτική αλλά και πρωτότυπη η εικονογράφηση της Γένεσης στον δυτικό εξωνάρθηκα με τον Αδάμ να δίνει ονόματα στα ζώα αριστουργηματική και η απεικόνιση των Αίνων. Αυτό όμως που συναρπάζει τον επισκέπτη είναι τα θέματα του νότιου εξωνάρθηκα με την δαντική αναπαράσταση της Ύστατης Κρίσης και την απρόσμενη παρουσία των αρχαίων ελλήνων σοφών Σόλωνα, Αριστοτέλη, Πλουτάρχου, Θουκυδίδη και Χίλωνα. Δημιουργοί της τρίτης φάσης είναι κατά πάσα πιθανότητα οι Γεώργιος και Φράγκος Κονταρής, εκπρόσωποι και αυτοί της «Σχολής της Βορειοδυτικής Ελλάδας», της οποίας η μονή είναι το λαμπρότερο παράδειγμα..
*αρχιτεκτονική, αγιογραφία, μονή, σχολή βορειοδυτικής Ελλάδας

Μονή Αγίου Νικολάου Στρατηγοπούλου ή Ντίλιου

Σε μικρή απόσταση από την μονή Φιλανθρωπηνών, η μονή Αγίου Νικολάου Στρατηγοπούλου ή Ντίλιου, ιδρυμένη από την ομώνυμη κωνσταντινοπολίτικη οικογένεια μετά το 1204, διατηρεί το καθολικό της και τα ερειπωμένα κελιά μέσα στον πέτρινο περίβολό της. Οι ιερομόναχοι Νήφων και Σωφρόνιος πλήρωσαν στα μέσα του 16ου αι. και έγιναν οι αγιογραφίες. Τον 17ο αι. οι ευεργέτες από την οικογένεια Ντίλιου έδωσαν την δεύτερη επωνυμία στο μνημείο. Το καθολικό μονόχωρος ξυλόστεγος ναός χτισμένος με ακανόνιστους λίθους με ενδιάμεσες σειρές από τούβλα, είναι ένα ταπεινό κομψοτέχνημα της βυζαντινής μαστοριάς. ΄Αγνωστος και εδώ ο ζωγράφος, αλλά γερός μάστορας που φτιάχνει το δικό του μέλι τρυγώντας
σε ανατολή(μικρογραφίες βυζαντινών χειρογράφων) και δύση (υστερογοτθική και αναγεννησιακή τέχνη), σε βορρά (Καστοριά) και νότο (Κρητική σχολή) με τόλμη και σκληρή δουλειά.
*αρχιτεκτονική, αγιογραφία, μονή

Μονή Ελεούσης

Ένας ψηλός περίβολος στους πρόποδες κατάφυτου λόφου, πλάι στη λίμνη κλείνει προστατευτικά την μονή Ελεούσης.
Αφιερωμένη αρχικά στον ʼγιο Νικόλαο των Ανέμων έφερε την επωνυμία των Γκιουμάτων, μεγάλης οικογένειας γουναράδων που από την Βενετία στήριζαν οικονομικά την μονή. Η αλλαγή της αφιέρωσης συνδέεται με την ιστορία της πόλης των Ιωαννίνων. Στα τέλη του 16ου αι. η εκκλησία της Αγίας Παρασκευής, (εκεί όπου βρίσκεται σήμερα το κτήριο της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Ιωαννίνων), μετετράπη σε τζαμί. Ευσεβείς χριστιανοί συνέλεξαν τις φορητές εικόνες του ναού μεταξύ των οποίων και αυτήν της Παναγίας της Ελεούσας με συνέπεια να χαθούν τα ίχνη της για κάποια χρόνια. Το 1584 η μοναχή Παρθενία βρήκε την εικόνα και την μετέφερε στην μονή του Αγίου Νικολάου, έκτοτε Μονή Ελεούσης. Σύμφωνα με την επιγραφή στην δυτική θύρα του νάρθηκα, το σημερινό καθολικό είναι αποτέλεσμα των εργασιών του 1724-48. Ο νάρθηκας του 1759 ιστορήθηκε από τον καπεσοβίτη ζωγράφο Αναστάσιο. Μεγάλη ακμή σημειώνει η μονή από τον 19ο αι. ως το 1922, όπου ο ηγούμενος Αββακούμ ιδρύει το 1872 την Ιερατική Σχολή σε έκταση της μονής Μεταμορφώσεως. Οι τοιχογραφίες της πρώτης φάσεως του καθολικού αποδίδονται στο εργαστήριο των αδελφών Κονταρή. Μεταξύ των θησαυρών της μονής πολλές βενετσιάνικες εκδόσεις και ενδιαφέροντα κειμήλια.
*αρχιτεκτονική, αγιογραφία, μονή

Η Μονή της Μεταμορφώσεως του Σωτήρος

Ο σημερινός ναός είναι κτίσμα του 1850 με δαπάνη του ηγουμένου της Μονής Ελεούσης Αββακούμ. Τρίκλιτη βασιλική με χαγιάτι αγιογραφήθηκε από τον μοναχό ʼνθιμο του Αγίου Όρους και φέρει βαθιά την σφραγίδα της δυτικής τέχνης. Ξεχωριστός ο διάτρητος φυτικός διάκοσμος του ξύλινου τέμπλου.
*μονή, τέμπλο

Η Μονή του Προφήτου Ηλιού

Στο ψηλότερο σημείο του νησιού, ένα σεμνό εκκλησάκι του 19ου αιώνα υψώνεται στην θέση του μοναστηριού των οθωμανικών χρόνων που καταστράφηκε από τα σουλτανικά στρατεύματα το 1822. Στοιχεία του παλαιού καθολικού έχουν ενταχθεί στο καινούριο, χτισμένο με αργολιθοδομή. Η εικονογράφηση είναι του1833 ( ιερό από τον γιαννιώτη ζωγράφο Θεοδόσιο και τον γιο του Κωνσταντίνο) και του 1918 (κυρίως ναός από τον Χιονιαδίτη Πολύκαρπο Αναστασίου).
*μονή, αγιογραφία

Η Μονή του Αγίου Παντελεήμονος

Η μοιραία για τον Αλί Πασά μονή : το κτίσμα του 15ου αι. καταστράφηκε το 1800 από πτώση μεγάλο υ βράχου. Ο Αλί υποχρέωσε κάποιον πλούσιο Γιαννιώτη να επισκευάσει τον ναό. 22 χρόνια μετά, έβρισκε τραγικό θάνατο σε ένα από τα κελλιά της ίδιας μονής ,όπου βρίσκεται σήμερα και το μουσείο της προεπαναστατικής περιόδου. Το καθολικό, μικρών διαστάσεων βασιλική, χτισμένη με αργολιθοδομή και κονίαμα. Σπαράγματα τοιχογραφιών με ανεικονικό διάκοσμο.
*μονή, αρχιτεκτονική, Αλί Πασάς