Αναζητήστε στην Πύλη

Σύνθετη αναζήτηση
 
Αρχική 17 Σεπτεμβρίου 2019
Πολιτισμός Ισλαμικά Μνημεία Ήπειρος Ιωάννινα

Υπό κατασκευή
Υπό κατασκευή
Υπό κατασκευή
Υπό κατασκευή
Υπό κατασκευή
Υπό κατασκευή
Υπό κατασκευή
Υπό κατασκευή
Υπό κατασκευή
Υπό κατασκευή
Υπό κατασκευή
Υπό κατασκευή
Υπό κατασκευή
Υπό κατασκευή
Υπό κατασκευή
Υπό κατασκευή
Υπό κατασκευή
Υπό κατασκευή
Υπό κατασκευή
Υπό κατασκευή
Υπό κατασκευή
Υπό κατασκευή
Υπό κατασκευή
Υπό κατασκευή
Υπό κατασκευή
Υπό κατασκευή
Υπό κατασκευή

Ήχοι - Βίντεο
Δεν υπάρχουν αρχεία ήχου και βίντεο.

Σχετικοί Σύνδεσμοι
Δεν υπάρχουν σχετικοί σύνδεσμοι.

Άλλα Αρχεία
Δεν υπάρχουν αρχεία.
ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ
Έλληνες Ευεργέτες
Παραδοσιακές διατηρητέες οικίες και κτίσματα Ηπείρου
Τα γεφύρια της Ηπείρου
Εκδόσεις για τα γεφύρια της Ηπείρου
Μουσείο Φώτη Ραπακούση
Φωτογραφικές Συλλογές
Καλλιτέχνες των Ιωαννίνων
Εκδηλώσεις
Λαογραφικά στοιχεία
Οικισμοί
Μουσικοχορευτική παράδοση
Επαγγέλματα
Χριστιανικά μνημεία
Μουσεία
Αρχαιολογικοί χώροι και μνημεία
Παραδοσιακές μορφές Τέχνης - Επαγγέλματα
Ιστορία
Μυθολογία
Θρησκεία
Λαογραφία - Ήθη / Έθιμα
Προσωπικότητες
Μουσειακά Αντικείμενα
Κάστρα - Πύργοι
Αρχιτεκτονική
Εβραικά Μνημεία
Ισλαμικά Μνημεία
ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΕΣ ΤΟΠΟΘΕΣΙΕΣ
Ήπειρος
Ιωάννινα
Ισλαμικά Μνημεία: ΥΠΟΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ Ολες οι κατηγορίες
Δεν υπάρχουν υποκατηγορίες στη Θεματική Κατηγορία που επιλέξατε.

28/01/2008
ΙΩΑΝΝΙΝΑ / ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ- ΙΣΛΑΜΙΚΑ ΜΝΗΜΕΙΑ

comitech1 comitech1

προεπισκόπηση εκτύπωσης

Τζαμί του Ασλάν Πασά
Ένα αριστούργημα της ισλαμικής λατρευτικής αρχιτεκτονικής σε έναν μαγευτικό τόπο. Καθ’ όλη την διάρκεια της οθωμανικής κυριαρχίας, προσκυνητές από όλη την αυτοκρατορία γεμίζουν τους κίονες του Ασλάν Τζαμί όχι μόνο με ονόματα, ημερομηνίες και ενθυμήσεις αλλά και ποιήματα στα οθωμανικά και στα περσικά, φαινόμενο σπάνιο που συναντάμε σε μνημεία όπως ο Παρθενώνας ή ο ναός του Ποσειδώνα στο Σούνιο. Φαίνεται πως, καθώς συμπεραίνουν οι ειδικοί, το μνημείο ήταν σημαντικό κέντρο θρησκευτικού μορφωτικού ιδρύματος. Για τους χριστιανούς των Ιωαννίνων η ανέγερση του τεμένους συνδέεται με μία από τις δραματικότερες στιγμές της ιστορίας τους. Ύστερα από την αποτυχημένη εξέγερση τους, με επικεφαλής τον μητροπολίτη Τρίκκης και Σταγών Διονύσιο Φιλόσοφο στα 1611, οι Οθωμανοί εκδίωξαν τους χριστιανούς από το Κάστρο και κατεδάφισαν όλους τους ναούς και τα μοναστήρια του, καταργώντας συγχρόνως τα προνόμια που είχαν παραχωρήσει στους Γιαννιώτες το 1430. Έτσι χάθηκαν τα βυζαντινά Γιάννενα. Ο τότε διοικητής της πόλης Ασλάν Πασάς, ο οποίος σύμφωνα με κάποιες μαρτυρίες ήταν εξισλαμισθείς χριστιανός από το Ζαγόρι, έκτισε το 1618 το ομώνυμο τζαμί στην θέση του κατεδαφισθέντος ναού του Αγ. Ιωάννου του Προδρόμου στον οποίο ανήκουν και οι μαρμάρινοι κίονες του μνημείου. Εκτός από τις βυζαντινές και περσικές επιδράσεις που χαρακτηρίζουν κάθε τζαμί (τρούλος, κιονόκρανα κλπ.) παρούσα και η γιαννιώτικη κοσμική αρχιτεκτονική στα μεγάλα παράθυρα του περίστοου. Εδώ στεγάζεται το Δημοτικό Μουσείο της πόλης (βλ. σχετικό λήμμα).
*αρχιτεκτονική, ισλαμική, τζαμί, ιστορία, Διονύσιος Φιλόσοφος, Δημοτικό Μουσείο.
Φετιχέ Τζαμί ( Τζαμί της Κατάκτησης)
Με επιβλητική απλότητα και αυστηρή χάρη το Φετιχέ Τζαμί δεσπόζει στην νοτιοανατολική ακρόπολη του Κάστρου, σε έναν τόπο γαλήνιο με υπέροχη θέα στην λίμνη και στα γύρω βουνά, ιδανικό για ρεμβασμό και περισυλλογή. Σύμφωνα με τα αρχεία του οθωμανικού ιεροδικείου των Ιωαννίνων, χτίστηκε περί το 1600 στην θέση της Μητροπόλεως των Ιωαννίνων, αφιερωμένης στον τότε πολιούχο Αρχάγγελο Μιχαήλ. Ο ρωσσοτουρκικός πόλεμος του 1770 έδωσε ίσως αφορμή στην κατεδάφιση κάποιων λειψάνων του βυζαντινού αυτού ναού που παραδόξως είχαν διατηρηθεί ακόμη και μετά το ατυχές κίνημα του 1611. Το Φετιχέ τζαμί ανακαινίστηκε το 1795 από τον Αλί Πασά ο οποίος φρόντισε να τοποθετήσει εκεί κοντά και τον σωζόμενο μέχρι σήμερα οικογενειακό τάφο του. Με μέριμνα της 8ης Εφορείας Βυζαντινών Αρχαιοτήτων τοποθετήθηκε περίτεχνο προστατευτικό κιγκλίδωμα, όμοιο με εκείνο που εκλάπη το 1944 από τον τάφο που καλύπτει το ακέφαλο σώμα του λιονταριού της Ηπείρου και της γυναίκας του Εμινέ. Δυτικά του τεμένους, στην θέση που βρίσκεται σήμερα το Βυζαντινό Μουσείο, ο νεωτεριστής ηγέτης είχε ανεγείρει το 1789 λαμπρά ανάκτορα, στα οποία, μετά τον θάνατό του, στεγάστηκε το διοικητήριο της πόλεως. Καταστράφηκαν το 1870 από πυρκαγιά. Όπως στο Ασλάν Τζαμί, έτσι και στο Φετιχέ ένας βυζαντινός κίονας από την παλιά Μητρόπολη του Δεσποτάτου της Ηπείρου αποκαθιστά την ιστορική συνέχεια.
*αρχιτεκτονική, ισλαμική τέχνη, τζαμί, ιστορία, Αλί Πασάς, τάφος Αλί Πασά.
Το Τζαμί Κανλή Τσεσμέ (της Βρύσης του Αίματος)
Μια βρύση και ένα αιματηρό ιστορικό γεγονός δίνουν όνομα σε μια ολόκληρη γειτονιά, από τις παλαιότερες των Ιωαννίνων : την Καλούτσιανη. Ο Τσεσμές, η βρύση, της περιοχής, βάφτηκε με αίμα, καλού στα Τούρκικα, όταν οι Οθωμανοί έσφαξαν 200 χριστιανούς εξεγερμένους που κρύβονταν στα καλάμια της λίμνης πίσω από την Αγία Μαρίνα κατά τα γεγονότα του 1611. Με κάποιες παραφθορές, φτάσαμε στην Καλούτσιανη. Υπάρχουν βέβαια και άλλες ετυμολογίες λιγότερο δραματικές. Όσο για το τζαμί, χτίστηκε ή βελτιώθηκε το 1740 από τον Χατζή Μεχμέτ Πασά, διοικητή των Ιωαννίνων από το 1740-1748. Στον μισοκατεστραμμένο μιναρέ του βρίσκουν κατάλυμα οι πελαργοί την άνοιξη. Το εσωτερικό του στεγάζει διάφορες επαγγελματικές δραστηριότητες, αφού μετά το 1913 ανήκει πλέον σε ιδιώτες.
*αρχιτεκτονική, τζαμί, ετυμολογία, Καλούτσιανη
Βελή Τζαμί
Χτισμένο ως Μετζήτ, τέμενος χωρίς μιναρέ, μετατράπηκε σε τζαμί λίγο μετά το 1617. Το επισκεύασε ο Βελής, γιος του Αλί Πασά, στις αρχές του 18ου αιώνα. Έχει πολλά κοινά χαρακτηριστικά με το τζαμί της Καλούτσιανης. Το παρακείμενο κτήριο ήταν ο μεντρεσές, το Ιεροδιδασκαλείο δηλαδή, τον οποίο διέθεταν όλα σχεδόν τα τεμένη.
*αρχιτεκτονική, τζαμί, μεντρεσές