06/09/2007
ΘΕΩΡΗΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
Επικράτησε η άποψη ότι η αφετηρία της υφαντικής τέχνης ανάγεται στην προϊστορική εποχή και αποτελεί εξέλιξη της καλαθοπλεκτικής και χορτοπλεκτικής. Για τις δύο αυτές τεχνικές δεν απαιτούνται εργαλεία, εκτελούνται με τα χέρια. Στην πραγματικότητα όμως καμία αρχαιολογική μαρτυρία δεν υπάρχει που να πιστοποιεί ότι....
διαβάστε αναλυτικά
|
06/09/2007
ΤΡΟΠΟΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ ΥΦΑΝΤΩΝ
Παρά την εξέλιξη και την αλλαγή των συνθηκών από εποχή σε εποχή στην περίπτωση της υφαντικής ο βασικός τρόπος παραγωγής παραμένει σχεδόν αναλλοίωτος στο πέρασμα των αιώνων. Τα εργαλεία (ρόκα, αδράχτι, αργαλειός), η τεχνική (γνέσιμο, βαφή, ύφανση) αλλά και η τεχνοτροπία (σχηματοποίηση, αφαίρεση, συμμετρία) έχουν κατά βάση μείνει ίδια.
διαβάστε αναλυτικά
|
06/09/2007
ΝΗΜΑΤΑ ΖΩΙΚΗΣ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ
Στο Μέτσοβο, ένα από τα σημαντικότερα κέντρα υφαντικής, αν όχι το σπουδαιότερο, όπου το προβατόμαλλο ονομάζεται lana di sti oaie και το τραγόμαλλο caprina, το άσπρο μαλλί alba, το μαύρο laie, το αρναπόκι gnitsa, το άσπρο μαλλί με μαύρη τρίχα saina, το πρώτο μαλλί μετά την γέννα saitallia. Βασικός διαχωρισμός γίνεται και με βάση την....
διαβάστε αναλυτικά
|
06/09/2007
ΛΑΝΑΡΙΣΜΑ ΜΑΛΛΙΟΥ
Στο Μέτσοβο το λανάρισμα γίνονταν με τα «χτένια» (Kiaptcagni) που αντικαταστάθηκαν από την λαναριστική μηχανή. Τα κτένια ήταν μία ξύλινη κατασκευή που αποτελούνταν από μία ξύλινη σανίδα, στην πρόσθια πλευρά της οποίας υπήρχε τετράγωνη κυβόσχημη κατασκευή με....
διαβάστε αναλυτικά
|
06/09/2007
Ο ΑΡΓΑΛΕΙΟΣ ΚΑΙ ΑΛΛΑ ΣΥΝΕΡΓΑ
Ο αργαλειός ήταν το βασικό σύνεργο για την υφαντική. Στα περισσότερα σπίτια υπήρχε ειδικός χώρος όπου στεγάζονταν ο αργαλειός, εργαλείο με το οποίο καλύπτονταν οι ανάγκες ένδυσης, υφασμάτων οικιακού εξοπλισμού κ.ά. Σπανιότερα, ελλείψει χώρου, ο αργαλειός λυνόταν το καλοκαίρι, εποχή που δεν ύφαιναν. Στις περιπτώσεις αυτές ο αργαλειός έπρεπε να στηθεί ξανά το χειμώνα.
διαβάστε αναλυτικά
|
|
06/09/2007
Η ΥΦΑΝΣΗ, Η ΝΕΡΟΤΡΙΒΗ ΚΑΙ ΤΟ ΜΑΝΤΑΝΙ
Τα ηπειρώτικα υφαντά και ιδίως αυτά του Μετσόβου δεν είναι υφαδοπρόσωπα, δηλαδή το μάλλινο στημόνι τους διακρίνεται και δεν καλύπτεται. Όλα τα διακοσμητικά τους θέματα δουλεύονται μέχρι το ίδιο σημείο σε κάθε αλλαγή της σαΐτας. Οι διάφορες χρωματικές περιοχές ενώνονται με....
διαβάστε αναλυτικά
|
06/09/2007
ΟΙ ΤΙΜΕΣ ΚΑΙ ΤΟ ΚΟΣΤΟΣ
Είναι δύσκολο να υπολογιστούν οι τιμές και το κόστος των υφαντών και αυτό γιατί στην πλειονότητα τους τα υφαντά είναι δημιουργήματα των γυναικών του κάθε σπιτιού. Η πρώτη ύλη που είναι κυρίως το μαλλί είναι προϊόν που παράγεται στα πλαίσια της οικιακής κτηνοτροφίας.
διαβάστε αναλυτικά
|
06/09/2007
ΒΑΣΙΚΟΙ ΤΥΠΟΙ ΥΦΑΝΣΗΣ
ΣΚΟΥΤΙ: πρόκειται για πολύ ανθεκτικό ύφασμα κατάλληλο να ανταποκριθεί στις αυξημένες ανάγκες του κτηνοτροφικού πληθυσμού. Στο Μέτσοβο για παράδειγμα αυτό ήταν μάλλινο ύφασμα αυτοκατανάλωσης, το ονόμαζαν batalliou. Ο τύπος αυτός με τα ίδια χαρακτηριστικά συγκαταλέγεται στα είδη που παράγονται την ίδια εποχή σε ολόκληρη στην Βαλκανική.
διαβάστε αναλυτικά
|
06/09/2007
ΕΝΔΥΜΑΤΑ ΑΝΘΡΩΠΩΝ ΚΑΙ ΥΦΑΣΜΑΤΑ ΟΙΚΙΑΚΗΣ ΧΡΗΣΗΣ
Κάθε περιοχή έχει να παρουσιάσει αντιπροσωπευτικά δείγματα υψηλής υφαντικής τέχνης. Μέτσοβο, Πωγώνι, Ζαγόρια, Τζουμέρκα, Γιάννενα αποτελούν σημαντικά κέντρα....
διαβάστε αναλυτικά
|
06/09/2007
ΥΦΑΝΤΑ - ΕΝΔΥΜΑΤΑ ΦΟΡΕΣΙΕΣ
Αυτά που κοινά αναφέρονται ως ενδύματα χωρίζονται σε δύο μεγάλες κατηγορίες α) τα γυναικεία και β) τα ανδρικά. Κάθε ενδυμασία μπορεί να δηλώνει: α) κοινωνική θέση (π.χ. αρραβωνιασμένης, παντρεμένης, νεόνυμφης, χήρας κ.ο.κ., β) ποιότητα και αισθητική κάθε περιοχής (καθημερινή, γιορτινή νυφική),....
διαβάστε αναλυτικά
|
|