14/11/2006
Απαρχές της τέχνης
Οι Χιονιαδίτες αγιογράφοι αποτέλεσαν για μεγάλο χρονικό διάστημα επί Τουρκοκρατίας, αλλά και μετά, μια από τις πολυπληθέστερες και δραστηριότερες ομάδες αγιογράφων, με ακτινοβολία που έφτανε σε ολόκληρο τον βαλκανικό χώρο. Για την επαγγελματική οργάνωση και τη διδασκαλία της τέχνης εκεί δεν υπάρχουν γραπτές μαρτυρίες, πράγμα που άφησε ελεύθερο το πεδίο σε κάθε μορφής εικασίες.
διαβάστε αναλυτικά
|
14/11/2006
Η οργάνωσή τους
Επαγγελματική οργάνωση και εκμάθηση της τέχνης είναι αλληλένδετες σε μορφές χειροτεχνικών συσσωματώσεων κατά την περίοδο της Τουρκοκρατίας. Το εθιμικό τους δίκαιο καθόριζε όχι μόνο τους όρους άσκησης του επαγγέλματος αλλά και τις συνθήκες και τα στάδια μαθητείας με τη βαθμιαία ανάληψη όλο και μεγαλύτερων ευθυνών κατά την παραγωγική διαδικασία.
διαβάστε αναλυτικά
|
14/11/2006
Ονόματα Χιονιαδιτών αγιογράφων
Είναι τόσα πολλά τα ονόματα των Χιονιαδιτών αγιογράφων στην μακραίωνη παράδοση αυτού του τόπου, ώστε εξ αιτίας αυτού του γεγονότος να μείνει παροιμιώδης η έκφραση: «Χιονιαδίτης είσαι; Ζωγράφος είσαι».
διαβάστε αναλυτικά
|
14/11/2006
Οι παραγγελίες των έργων και η εκτέλεσή τους
Οι ομάδες, τα «μπουλούκια» των μαστόρων που αναλάμβαναν μεγάλα χτίσματα είχαν τεχνίτες με ποικίλες ειδικεύσεις. Έχει επικρατήσει η άποψη ότι καθένα από τα μαστοροχώρια ήταν εξειδικευμένο άλλο στις οικοδομικές τέχνες, άλλο έβγαζε κτίστες, άλλο πασταδόρους (διακοσμητές), άλλο μαρμαρογλύφες, άλλο ξυλουργούς και ξυλογλύπτες και άλλο ζωγράφους.
διαβάστε αναλυτικά
|
14/11/2006
Η αμοιβή για τα έργα τους
Τα χρήματα για τη δουλειά τους ήταν, κατά κανόνα, καλά και οι οικογένειες των ζωγράφων θεωρούνταν από τις πλουσιότερες. Όμως τα περιθώρια ανάπτυξης της τέχνης τους και του προσωπικού τους ύφους δεν ήταν και πολύ μεγάλα, αφού τον κύριο λόγο στο πως θα είναι το έργο παίζουν πλέον οι πελάτες και οι απόψεις περί τέχνης που αυτοί κουβαλάνε.
διαβάστε αναλυτικά
|
|
14/11/2006
Παράλληλα έργα. Η ξυλογλυπτική και η διακόσμηση.
Πολύ σημαντική είναι η δραστηριοποίηση όμως των Χιονιαδιτών και σε άλλου είδους εκφράσεις της λαϊκής μας τέχνης, όπως η ξυλογλυπτική. Ο π. Γεώργιος Παΐσιος καθώς και νεώτεροι ερευνητές μας διασώζουν πολλά στοιχεία για την τέχνη αυτή και το συνδυασμό της με τη ζωγραφική.
διαβάστε αναλυτικά
|
14/11/2006
Τα ταξίδια τους
Η έκταση της δραστηριότητας των Χιοναδιτών ζωγράφων είναι τεράστια. Πολλά από τα ταξίδια τους και τα έργα που φιλοτεχνούσαν κατά την διάρκειά τους μας είναι γνωστά. Αυτά μας τα διασώζουν κυρίως ο ιερέας Γεώργιος Παΐσιος και ο Κίτσος Μακρής σε έργα τους που αφορούν τους Χιονιαδίτες αγιογράφους, αλλά και νεώτεροι ερευνητές.
διαβάστε αναλυτικά
|
14/11/2006
Τα εργαστήρια και η μαθητεία
Ο Κίτσος Μακρής αναφέρει ότι ο Σωκράτης Ζωγράφος στις αρχές του 20ου αιώνα διατηρούσε και στα Γιάννενα εργαστήριο ζωγραφικής με μικρούς μαθητευόμενους. Μπορούμε να υποθέσουμε ότι αυτό ήταν ήδη ανοικτό την τελευταία δεκαετία του προηγούμενου αιώνα, αφού για να μπορεί να αναλάβει περισσότερες δουλειές ταυτόχρονα, όπως διαπιστώνουμε για παράδειγμα το 1892, χρειαζόταν πολλά χέρια.
διαβάστε αναλυτικά
|
14/11/2006
Τα ανθίβολα
Τα ανθίβολα και οι φυλλάδες ήταν ο εξοπλισμός του ζωγράφου. Τα έριχνε στον τουρβά του κι έπαιρνε τους δρόμους μόλις άνοιγε ο καιρός.
Σώζονται 2000 περίπου ανθίβολα (πρωτότυπα σχέδια εργασίας) εργαστηρίου των Χιονιάδων συλλογή της οικογένειας Μ. και Β. Γιαννούλη στο Βόλο, μερικά από τα οποία παρουσιάστηκαν, ύστερα από συντήρηση, σε έκθεση στο Βόλο, τη Θεσσαλονίκη και την Αθήνα...
διαβάστε αναλυτικά
|
14/11/2006
Η περίοδος ακμής και παρακμής της ζωγραφικής αγιογραφίας των Χιονιάδων
Από τη μέχρι σήμερα έρευνα, δεν γνωρίζουμε έργα που να μπορούν με βεβαιότητα να αποδοθούν σε Χιονιαδίτες αγιογράφους από τον 17ο αιώνα. Πιθανολογούμε τη σχέση τους με έργα της ευρύτερης περιοχής των Μαστοροχωρίων που διασώζονται και ανήκουν στην περίοδο αυτή, όπως στο παρεκκλήσι της Αγίας Παρασκευής Λαγκάδας, στον ʼγιο Αθανάσιο Θεοτόκου ή στον ʼγιο Νικόλαο Χιονιάδων.
διαβάστε αναλυτικά
|
|