Αναζητήστε στην Πύλη

Σύνθετη αναζήτηση
 
Αρχική 21 Ιουλίου 2019
Πολιτισμός Παραδοσιακές μορφές Τέχνης - Επαγγέλματα Πέτρα Ήπειρος Κόνιτσα
ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ
Πέτρα
Υφαντική
Ασημουργία
Ξυλογλυπτική
Αγιογραφία - Ζωγραφική
ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΕΣ ΤΟΠΟΘΕΣΙΕΣ
Ήπειρος
Ζαγόρι
Ιωάννινα
Κόνιτσα
Κράψη
Λάκκα Σουλίου
Πυρσόγιαννη
Τζουμέρκα
Τσεπέλοβο
Πέτρα: ΥΠΟΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ Ολες οι κατηγορίες
Δεν υπάρχουν υποκατηγορίες στη Θεματική Κατηγορία που επιλέξατε.

04/09/2007
ΓΕΝΙΚΑ


Στην περιοχή της Ηπείρου και ειδικότερα του νομού των Ιωαννίνων διέπρεψαν κατά τους προηγούμενους αιώνες οι μαστόροι της πέτρας. Έφτιαξαν περίφημα έργα και υπήρξαν δημιουργοί του συνόλου του δομημένου περιβάλλοντος. Έχτισαν παραδοσιακούς οικισμούς, γεφύρια, εκκλησίες, σπίτια, τζαμιά, μύλους, βρύσες κ.ά. Οι ομάδες των Ηπειρωτών μαστόρων προέρχονταν κατά κανόνα από περιοχές της Κόνιτσας, τα γνωστά μαστοροχώρια, όπως....

διαβάστε αναλυτικά

04/09/2007
ΟΙ ΜΑΣΤΟΡΟΙ ΤΗΣ ΠΕΤΡΑΣ ΚΑΙ ΟΙ ΠΑΛΑΙΟΤΕΡΕΣ ΠΕΡΙΟΔΟΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ ΑΥΤΗΣ


Η παράδοση της τέχνης των μαστόρων της πέτρας στον Ελλαδικό χώρο είναι μακραίωνη, απλώνει δε τις ρίζες της πέρα από την ιστορική περίοδο. Συνεχίζει στους ιστορικούς χρόνους της Αρχαίας Ελλάδας και του Βυζαντίου (όπως διαβάζουμε και στο Επαρχικό βιβλίο του Λέοντα του Σοφού και αλλού), για να φτάσει μετά την ʼλωση και την περίοδο της Τουρκοκρατίας μέχρι τους νεώτερους χρόνους με μικρές ή μεγάλες αλλαγές.

διαβάστε αναλυτικά

04/09/2007
ΠΩΣ ΠΡΟΧΩΡΟΥΣΕ ΕΝΑ ΕΡΓΟ


Ο πρωτομάστορας ή αρχιμάστορας ή αρχιτέκτων ή πρωτοτέκνων (λόγια ονομασία όπως π.χ. Αρχιτέκτων Γιόσης, 1834-1918) είχε την ευθύνη να βρει, να συμφωνήσει, να μοιράζει και να παρακολουθεί τη δουλειά. Συχνά ήταν πελεκάνος, αλλά βασικά έπρεπε «να είναι καλός στο κουμάντο και ας μη πιάνει πέτρα».

διαβάστε αναλυτικά

04/09/2007
ΤΑ ΕΡΓΑ ΠΟΥ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΖΑΝ


Σπουδαιότατα έργα έχουν χτίσει οι Ηπειρώτες μαστόροι της πέτρας στο διάβα των αιώνων. Αρχοντόσπιτα και απλά ταπεινά σπίτια, εκκλησιές μικρές και μεγάλες με επιβλητικά καμπαναριά, μοναστήρια, σχολεία, μύλους, λιοτρίβια, νεροτριβές, χάνια, βρύσες κ.ά. Αλλά και γεφύρια μονότοξα ή πολύτοξα, μικρότερα ή μεγαλύτερα, χτισμένα κυρίως το 18ο και 19ο αιώνα, έργα φημισμένων Ηπειρωτών μαστόρων, αποτελούν καταπληκτικά αρχιτεκτονικά μνημεία, δείγματα μιας πλούσιας λαϊκής κληρονομιάς στον τομέα της τέχνης της πέτρας.

διαβάστε αναλυτικά

04/09/2007
ΤΑ ΕΡΓΑΛΕΙΑ ΚΑΙ ΤΑ ΥΛΙΚΑ ΠΟΥ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΟΥΣΑΝ


Κάθε μάστορας έπαιρνε μαζί του δυο κουβέρτες τυλιγμένες ρολό, που μ’ ένα σχοινί τις περνούσε χιαστί στον ώμο και το σακούλι, ο τορβάς, που ήταν φτιαγμένο από δέρμα ή χοντρό άσπρο πανί, καραβόπανο, με τα εργαλεία του.Τα τεχνικά μέσα και τα εργαλεία που είχαν στη διάθεσή τους ήταν απλούστατα, και αυτό τονίζει ακόμα περισσότερο την αξιοσύνη τους. Τα εργαλεία του μπουλουκιού των χτιστάδων της Κόνιτσας (Χρηστίδης) ήταν:....

διαβάστε αναλυτικά

04/09/2007
ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ


Οι ιδιοκτήτες όταν ήθελαν να χτίσουν ένα σπίτι, καλούσαν, ανάλογα με τα χρήματα που διέθεταν, τους πιο φημισμένους μαστόρους και κανόνιζαν από κοινού για το νέο σπίτι το σχέδιο. Από περιπτώσεις που συναντούμε σε κείμενα αλλά και συζητήσεις (Χρηστίδης) με μαστόρους της Κόνιτσας, παραθέτουμε τι εννοούσαν οι μαστόροι όταν έλεγαν «σχέδιο»:....

διαβάστε αναλυτικά

06/02/2008
test


test

διαβάστε αναλυτικά